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Eine Architektur zur Schätzung kinematischer Fahrzeuggrößen mit integrierter Qualitätsbewertung durch Sensordatenfusion

Steinhardt, Nico (2014)
Eine Architektur zur Schätzung kinematischer Fahrzeuggrößen mit integrierter Qualitätsbewertung durch Sensordatenfusion.
Technische Universität Darmstadt
Ph.D. Thesis, Primary publication

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Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: Eine Architektur zur Schätzung kinematischer Fahrzeuggrößen mit integrierter Qualitätsbewertung durch Sensordatenfusion
Language: German
Referees: Winner, Prof. Dr. Hermann ; Becker, Prof. Dr. Matthias
Date: 2014
Place of Publication: Darmstadt
Publisher: VDI-Verlag
Issue Number: 781
Series: 12
Date of oral examination: 8 July 2014
Abstract:

In aktuellen Kraftfahrzeugen kommen zunehmend redundante Sensoren mit heterogenen Messprinzipien zum Einsatz. Zur Nutzung der vorhandenen Redundanzen wird das Konzept eines zentralen virtuellen Sensors zur Schätzung von kinematischen Fahrzeuggrößen umgesetzt. Hierfür wird ein Satz an seriennahen Sensoren, bestehend aus einer MEMS-Inertialmesseinheit, einem GPS-Empfänger und Odometriesensorik, verwendet. Es erfolgt eine echtzeitfähige Implementierung dieser Architektur in Form eines linearisieren Error-State-Space-Kalmanfilters. Das Fusionsfilter wird um eine multisensor-taugliche Korrektur von Latenzzeiten und eine zweistufige Plausibilisierung der Rohmessdaten erweitert. Weiterhin erfolgt die Umsetzung einer integrierten Bewertung der Datenqualität. Die Beschreibung der Konsistenz der Daten erfolgt dabei in Form eines Integritätsmaßes, die Genauigkeit wird in Form eines virtuellen Datenblattes ausgegeben.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In current vehicles, redundant sensors with heterogeneous measurement principles are applied in increasing numbers. Taking the advantage of these already existing redundancies, the concept of a central virtual sensor for the estimation of kinematic vehicle properties is created, based on a set of close-to-series sensors, consisting of a MEMS inertial measurement unit, a GPS receiver and odometry sensors. Furthermore, a real-time capable implementation of this architecture is realized, using a linearized Error-State-Space-Kalman-Filter. This fusion filter is enhanced by a correction algorithm for measurement latencies of multiple sensors and a two-step plausibilization of raw measurement data. In addition, an integrated assessment of the data quality is implemented. It describes data consistency using an integrity measure, and data accuracy with a virtual data sheet.

English
Uncontrolled Keywords: Sensorfusion, Fehlerschätzung, Tightly Coupling, Plausibilisierung, Integrierte Navigation, Inertialmesseinheit, Satellitennavigation, Odometrie, Integrität, Genauigkeit
Alternative keywords:
Alternative keywordsLanguage
sensor fusion, error estimation, tightly coupling, plausibilization, integrated navigation, inertial measurement unit, satellite navigation, odometry, integrity, accuracyEnglish
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-42046
Classification DDC: 500 Science and mathematics > 550 Earth sciences and geology
600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 13 Department of Civil and Environmental Engineering Sciences > Institute of Geodesy > Physical and Satellite Geodesy
16 Department of Mechanical Engineering > Institute of Automotive Engineering (FZD)
Date Deposited: 20 Oct 2014 08:03
Last Modified: 09 Jul 2020 00:48
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/4204
PPN: 386756937
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