TU Darmstadt / ULB / TUprints

Führung als Teilaspekt von beruflichen Schulen

Pfister, Nina (2013)
Führung als Teilaspekt von beruflichen Schulen.
Technische Universität Darmstadt
Ph.D. Thesis, Primary publication

[img]
Preview
Text
Dissertation_Führung_NinaPfister_2013.pdf
Copyright Information: CC BY-NC-ND 2.5 Generic - Creative Commons, Attribution, NonCommercial, NoDerivs .

Download (6MB) | Preview
Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: Führung als Teilaspekt von beruflichen Schulen
Language: German
Referees: Tenberg, Prof. Dr. Ralf ; Birgit, Prof. Dr. Ziegler
Date: 2013
Place of Publication: Darmstadt
Date of oral examination: 17 July 2013
Abstract:

Mittels einer standardisierten Befragung an zehn berufsbildenden Schulen in Norddeutschland wird in einem umfassenden Querschnitt erhoben, welche Wünsche und Erwartungen LehrerInnen an ihre SchulleiterInnen stellen. Es wurde dabei davon ausgegangen, dass dies in Abhängigkeit zum eigenen Professionsverständnis der LehrerInnen und zur schulischen Veränderungsdynamik steht. Die Befunde zeigen ein relativ stabiles Muster an Führungserwartungen über alle Befragten hinweg. Dabei wird der Bereich Unterricht vom Führungshandeln ausgegrenzt, ebenso werden unterrichtsbezogene Kontrollen abgelehnt. Kritik und Anerkennung werden als Führungsmittel akzeptiert. Skepsis deutet sich hingegen im Zusammenhang mit Führungshandeln in persönlichen Belangen und internen Konflikten an.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In a survey in ten vocational schools in northern germany it was investigated, which wishes and expectations teachers have to the leadership of their headmaster. Statistical analysis of all questionaires conclude in a relatively stable scheme of leadership-expectations. Vocational teachers encapsulate class-matters from leadership, also they decline class-related monitoring. However they admit headmasters to clear up targets and to delegate tasks and competencies. Criticism and commendation are accepted managerial instruments. Teachers make objections against a leadership related to personal matters or internal conflicts.

English
Uncontrolled Keywords: Führung, Schulleitung, berufliche Schulen, Veränderungen, Innovationsklima
Alternative keywords:
Alternative keywordsLanguage
School leadership, vocational schools, change management, innovation climateUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-36509
Classification DDC: 300 Social sciences > 370 Education
Divisions: 03 Department of Human Sciences > Institut für Allgemeine Pädagogik und Berufspädagogik
Date Deposited: 05 Nov 2013 06:23
Last Modified: 09 Jul 2020 00:32
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/3650
PPN: 386305935
Export:
Actions (login required)
View Item View Item