TU Darmstadt / ULB / TUprints

»Kritische« Infrastrukturen und »Knoten« in »Netzen« als Grundlage einer Infrastruktur-Geschichte der Vormoderne - Betrachtungen zu Frankfurt am Main und Mainz im Spätmittelalter

Eifert, Stephanie (2024)
»Kritische« Infrastrukturen und »Knoten« in »Netzen« als Grundlage einer Infrastruktur-Geschichte der Vormoderne - Betrachtungen zu Frankfurt am Main und Mainz im Spätmittelalter.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00027711
Ph.D. Thesis, Primary publication, Publisher's Version

[img] Text
Eifert, Stephanie_elektronisch.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (5MB)
Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: »Kritische« Infrastrukturen und »Knoten« in »Netzen« als Grundlage einer Infrastruktur-Geschichte der Vormoderne - Betrachtungen zu Frankfurt am Main und Mainz im Spätmittelalter
Language: German
Referees: Schenk, Prof. Dr. Gerrit Jasper ; Engels, Prof. Dr. Jens Ivo
Date: 17 July 2024
Place of Publication: Darmstadt
Collation: 455 Seiten
Date of oral examination: 10 July 2020
DOI: 10.26083/tuprints-00027711
Abstract:

"Kritische" Infrastrukturen sind, entgegen der bisherigen Forschungsmeinung, keine Phänomene der Neuzeit. Auf der Grundlage einer intensiven Auseinandersetzung mit dem Begriff der "Infrastruktur" zeigt die vorliegende Untersuchung anhand von fluvialen Einrichtungen des Transports und des Verkehrs wie stark diese von Aspekten wie allgemeiner Zugänglichkeit, Sicherheit und Attraktivität für Nutzerinnen und Nutzer geprägt waren. Weiterhin versucht die Analyse aufzuzeigen, wie stark bereits im ausgehenden Mittelalter der Systemcharakter von Wegen, Netzen und darin eingebetteten Infrastrukturen gewesen ist.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

"In contrast to previous research opinion, "critical" infrastructures are not a phenomenon of modern times. Based on an intensive examination of the term "infrastructure", this study uses fluvial transport and traffic facilities to show how these were characterised by aspects such as general accessibility, safety and attractiveness for users. Furthermore, the analysis attempts to show how the systemic character of paths, networks and the infrastructures embedded in them was already significant at the end of the Middle Ages.

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-277110
Classification DDC: 900 History and geography > 900 History
900 History and geography > 943 History of Germany
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Department of History
02 Department of History and Social Science > Department of History > Mittelalterliche Geschichte
Date Deposited: 17 Jul 2024 12:15
Last Modified: 22 Jul 2024 08:19
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27711
PPN: 519991389
Export:
Actions (login required)
View Item View Item