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Gradient-Tracking-basierte Lösung von Multi-Cluster-Spielen

Zimmermann, Jan ; Tatarenko, Tatiana ; Willert, Volker ; Adamy, Jürgen (2023)
Gradient-Tracking-basierte Lösung von Multi-Cluster-Spielen.
In: at - Automatisierungstechnik, 2021, 70 (4)
doi: 10.26083/tuprints-00023283
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Gradient-Tracking-basierte Lösung von Multi-Cluster-Spielen
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Publisher: De Gruyter
Journal or Publication Title: at - Automatisierungstechnik
Volume of the journal: 70
Issue Number: 4
DOI: 10.26083/tuprints-00023283
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Origin: Secondary publication service
Abstract:

In diesem Beitrag wird die Anwendung von Gradient-Tracking-Verfahren in Multi-Cluster-Spielen untersucht. Neben einer Aufarbeitung relevanter Literatur umfasst die Arbeit einen theoretischen und simulativen Vergleich zwischen zwei bestehenden Gradient-Tracking-basierten Algorithmen. Hierbei wird insbesondere auf die Unterschiede der Kommunikationsarchitekturen eingegangen. In den durchgeführten Simulationen werden die Konvergenzzeiten der Algorithmen in Anwendung auf ein Nash-Cournot-Spiel miteinander verglichen. Es wird deutlich, dass sich eine weniger eingeschränkte Kommunikationsarchitektur zwischen den Clustern positiv auf die Konvergenzzeit auswirkt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In this work, the application of gradient-tracking procedures in multi-cluster games is analyzed. Next to a reprocessing of relevant literature, the work encompasses a theoretical and simulative comparison between two existing gradient-tracking-based algorithms. Differences regarding the communication architectures are highlighted in particular. In the conducted simulations the convergence times of the algorithms are compared with each other by application of the algorithms on a Nash-cournot game. It becomes apparent that a less restricted communication architecture between the agents is beneficial regarding the convergence time.

English
Uncontrolled Keywords: Verteilte Optimierung, Multi-Agenten-Systeme, Spieltheorie, distributed optimization, multi-agent-systems, game theory
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-232833
Classification DDC: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 18 Department of Electrical Engineering and Information Technology > Institut für Automatisierungstechnik und Mechatronik > Control Methods and Intelligent Systems
Date Deposited: 28 Feb 2023 10:27
Last Modified: 26 May 2023 06:52
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/23283
PPN: 507986598
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