TU Darmstadt / ULB / TUprints

Der Einsatz von Vergleichskorpora beim Schreiben in der Fremdsprache Deutsch am Beispiel von Bilderbuchrezensionen

Sorrentino, Daniela (2023)
Der Einsatz von Vergleichskorpora beim Schreiben in der Fremdsprache Deutsch am Beispiel von Bilderbuchrezensionen.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2022, 2 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00023068
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
kordaf-122-sorrentino.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (690kB)
[img] Text (XML)
kordaf-122-sorrentino.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (94kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Der Einsatz von Vergleichskorpora beim Schreiben in der Fremdsprache Deutsch am Beispiel von Bilderbuchrezensionen
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 2
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00023068
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im Beitrag wird auf die Anwendungspotentiale von Vergleichskorpora im Hinblick auf die Förderung fremdsprachlicher Schreibkompetenz im universitären Unterricht mit italienischsprachigen Deutschlernenden eingegangen. Anhand der Konfrontation mit Vergleichskorpora können Lernende prototypische Modelle von Textsorten in der fremden Sprache induktiv erarbeiten, die als Orientierungsinstanz für die eigene Textproduktion dienen können. Am Beispiel des Umgangs mit Bilderbuchrezensionen wird gezeigt, wie dadurch Prozess-, Produkt und Reflexionsorientierung im Unterricht berücksichtigt werden können.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This article deals with the application potentials of comparable corpora with regard to the development of writing competence in university teaching with Italian-speaking learners of German. By means of confrontation with comparable corpora, learners can inductively develop prototypical models of text types in the foreign language, which can serve as a guide for their own text production. By dealing with picture book reviews, it is shown how process, product and reflection about writing can be taken into account in the didactic of writing.

English
Uncontrolled Keywords: Schreibkompetenz, Vergleichskorpora, Rezensionen, DaF-Schreibdidaktik, writing competence, comparable corpora, reviews, didactic of writing in German as a foreign language
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-230684
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
400 Language > 420 English
400 Language > 430 German
400 Language > 450 Italian, Romanian, Rhaeto-Romanic
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Corpus- und Computerlinguistik, Englische Philologie
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Germanistik - Digitale Linguistik
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 06 Jan 2023 13:25
Last Modified: 06 Jan 2023 13:25
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/23068
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item