TU Darmstadt / ULB / TUprints

Manga für LeseanfängerInnen im Unterricht DaFZ

Kasper, Björn (2023)
Manga für LeseanfängerInnen im Unterricht DaFZ.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00022116
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3203-kasper.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (3MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Manga für LeseanfängerInnen im Unterricht DaFZ
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00022116
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit der Frage, welches Potenzial das Medium Manga im Unterricht Deutsch als Fremd- und Zweitsprache haben kann. Der Schwerpunkt der Betrachtung liegt dabei auf der Visual Literacy bzw. dem kulturellen Sehen als Teil ästhetischen Lernens im Bereich der Bildenden Künste und auf der Frage, wie insbesondere Leseanfänger von dieser Form der Literacy mittels Manga-typischer Charakteristika profitieren können. Nach der Präsentation notwendiger fachspezifischer Konzeptionen werden Unterrichtsanregungen angeführt, die den Zugang zur Visual Literacy durch Manga im DaFZ-Unterricht vorstellen. Zusätzliche Beispiele, die aufgrund ihres Inhalts insbesondere Potenzial für fortgeschrittene Lerner und kulturbezogenes Lernen haben, runden den Beitrag ab.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This contribution explores the potential of the medium “manga” for the GFL classroom. The main focus is on visual literacy as a part of aesthetic learning in the Fine Arts and on how reading novices in particular can benefit from this form of literacy by means of typical manga characteristics. After presenting necessary subject-specific concepts, the contribution provides some lesson suggestions showcasing the approach to visual literacy through the use of manga in the GFL classroom. The contribution concludes with some additional examples which have particular potential for advanced learners and cultural learning due to their storyline.

English
Uncontrolled Keywords: Kulturelles Sehen, ästhetisches Lernen, kulturbezogenes Lernen, Manga, Lesekompetenz, visual literacy, aesthetic learning, cultural learning, manga, reading literacy
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-221162
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:21
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22116
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item