TU Darmstadt / ULB / TUprints

Zur Tätigkeit polnischer Museen auf dem Gebiet der Sprachvermittlung

Borkowska, Ilona (2023)
Zur Tätigkeit polnischer Museen auf dem Gebiet der Sprachvermittlung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00022113
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3200-borkowska.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Zur Tätigkeit polnischer Museen auf dem Gebiet der Sprachvermittlung
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00022113
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In ihrem Beitrag sucht die Autorin eine Antwort auf die Frage, inwiefern Kunstmuseen in Polen als außerschulische Lernorte der Vermittlung von Fremdsprachen dienen. Anhand von Recherchearbeit im Internet und Interviews mit Mitarbeiter(n)Innen der Bildungs- und Vermittlungsabteilungen in größeren Kunstmuseen in Polen ergab sich ein vergleichender Überblick über ein Angebot, das sich als vielfältiges Spektrum präsentiert. Einerseits ist die Tätigkeit der Museen auf dem Gebiet der Fremdsprachenvermittlung in ihre Rolle als Ort des interkulturellen Austausches eingebettet und Fremdsprachenkurse sollten als eine ausstellungsbegleitende Maßnahme den Zugang zu einer fremden Kultur erleichtern. Andererseits dienen die in musealen Räumen ausgestellten Objekte dem Austausch und der Auseinandersetzung in der Fremdsprache.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

To what extent do art museums in Poland serve as venues for out-of-school learning of foreign languages? This contribution seeks to answer that question. Online research and interviews with employees of the education and collections departments of the largest art museums in Poland have produced a comparative overview of a diverse spectrum of offerings. Above all, the investigation reveals that a museum is understood as a foreign language learning venue in two distinctive ways. On the one hand, the activities of museums in the field of foreign language teaching are embedded in their role as places of intercultural exchange. Foreign language courses organised with the museums’ participation should therefore be seen as elements accompanying the exhibition in order to facilitate access to a foreign culture. On the other hand, regular foreign language courses are organised in museum rooms, whereby the objects exhibited serve as a starting point for discussions in the foreign language. In this way, museums provide an additional motivational factor for learning a foreign language. Although the role of a museum as a foreign language learning location is understood differently in Poland, current projects confirm recognition of art museums as venues of foreign language learning.

English
Uncontrolled Keywords: Kunstmuseen, außerschulische Lernorte, Fremdsprachen, Interkulturelles Lernen, Lernmotivation, CLIL, art museums, out-of-school learning, foreign languages, intercultural learning, learning motivation
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-221133
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:22
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22113
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item