TU Darmstadt / ULB / TUprints

Fotografie und Zufall: Forschendes Lernen mit Aleatorik. Arbeitsblätter von Lehramtsstudierenden der Germanistik für den Fremdsprachenunterricht

Rozenberg, Magdalena (2023)
Fotografie und Zufall: Forschendes Lernen mit Aleatorik. Arbeitsblätter von Lehramtsstudierenden der Germanistik für den Fremdsprachenunterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00022107
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3196-rozenberg.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (2MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fotografie und Zufall: Forschendes Lernen mit Aleatorik. Arbeitsblätter von Lehramtsstudierenden der Germanistik für den Fremdsprachenunterricht
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00022107
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In der Fremdsprachendidaktik haben die Themen Fotografieund Zufall bislang kaum Berücksichtigung gefunden. Mit der Fotografie haben sich hier beispielsweise Wenrich (2015) und Rozenberg (2006), mit dem Zufall Rozenberg (2018a) auseinandergesetzt. Im vorliegenden Beitrag werden Fotografie und Zufall nicht getrennt behandelt, sondern der Beitrag stellt die besondere Affinität der Fotografie zum Zufälligen dar. Während im Beitrag über Aleatorik von Rozenberg (2018a) einige aleatorische Verfahren (Zufallsverfahren) und ihre didaktischen Funktionen beschrieben wurden, erfolgt hier die Auseinandersetzung mit Aleatorik im Kontext Forschenden Lernens, bei dem Lernprozesse durch eigenes Forschen initiiert werden. Als Ergebnis der eigenen Forschung werden ferner Arbeitsblätter vorgestellt, die Lehramtsstudierende infolge der Verbindung der drei zentralen Aspekte für Forschendes Lernen –Selbstständigkeit, Theoriebezug und Reflexion (vgl. Fichten 2013) –konzipiert haben.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The topics of photographyand coincidencehave been little discussed in foreign language teaching, although Wenrich (2015) and Rozenberg (2006) have, for example, addressed the topic of photography and Rozenberg (2018a) the topic of coincidence. In this contribution, the topics of photography and coincidence will not be explained separately, but rather the affinity of photography and coincidence will be presented. Whereas Rozenberg’s article on aleatorics describes a few aleatoric processes (ie. processes of coincidence) and their didactic functions (Rozenberg 2018a), this contribution discusses aleatorics in the context of research-based learning, in which concept-learning processes areinitiated through one's own research. Further, the contribution provides examples of worksheets prepared by education students as a result of their own research. These worksheets were developed via the connection of the three central aspects of research-based learning: self-reliance, reference to the theory, and reflection (Fichten 2013).

English
Uncontrolled Keywords: Aleatorik, Zufall, Fotografie, Forschendes Lernen, Fremdsprachendidaktik, aleatoricism, coincidence, photography, research-based learning, foreign learningteaching
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-221072
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:22
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22107
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item