TU Darmstadt / ULB / TUprints

Zur Räumlichkeit temporaler Präpositionen –kognitionsdidaktischer Ansatz

Roche, Jörg ; EL-Bouz, Katsiaryna (2023)
Zur Räumlichkeit temporaler Präpositionen –kognitionsdidaktischer Ansatz.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00022011
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3287-roche.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (2MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Zur Räumlichkeit temporaler Präpositionen –kognitionsdidaktischer Ansatz
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00022011
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Beitrag ergänzt die Vorstellung eines neuartigen kognitionsdidaktischen Verfahrens der Grammatikvermittlung, das in der ZIF 23: 2 (2018) publiziert wurde. Er zeigt die Reichweite räumlicher Bildschemata für die Vermittlung von lokalen und temporalen Präpositionen mit Hilfe von Grammatikanimationen auf und verweist dabei auf die Grundlagen der Kognitiven Linguistik und die neuere Sprachlernforschung zur Verkörperlichung/Embodiment. Anhand verschiedener Screenshots von www.granima.de wird illustriert, wie mit diesem Ansatz im Unterricht umgegangen werden kann.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This article continues the presentation in ZIF 23: 2 (2018) of an innovative approach to teaching grammar in the context of a cognitive framework. The article shows how spatial image schemata can be applied to teaching spatial prepositions and how the spatial approach can serve as a basis for teaching temporal prepositions (using German as an example). The approach presented refers to cognitive linguistics and more recent research in the growing field of embodiment. It is illustrated by a number of screenshots taken from www.granima.de.

English
Uncontrolled Keywords: Kognitive Didaktik, Kognitive Linguistik, Grammatik-Animationen, Embodiment, Handlungsorientierung; Cognitive Language Pedagogy, Cognitive Linguistics, Grammar Animations, Embodiment, Task-Based Language Teaching.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-220114
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:22
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22011
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item