TU Darmstadt / ULB / TUprints

Die Familie der deutschen Bewegungskonstruktionen: theoretische und didaktische Perspektiven

Knop, Sabine De (2023)
Die Familie der deutschen Bewegungskonstruktionen: theoretische und didaktische Perspektiven.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00022010
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3286-de knop.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Die Familie der deutschen Bewegungskonstruktionen: theoretische und didaktische Perspektiven
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00022010
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die Studie beschreibt die Familie der deutschen Konstruktionen für den Ausdruck einer Bewegung auf ein Ziel hin. Die Konstruktionen sind gekennzeichnet durch eine Salienz der Bewegungsart, eine Präferenz für Satelliten für den Ausdruck eines Bewegungspfads und eine Unterscheidung zwischen etablierter und noch nicht etablierter Bewegung mit der morpho-syntaktischen Kasusmarkierung. In einer didaktischen Perspektive kann die Idee einer Konstruktionsfamilie genutzt werden, um ein umfassendes und effizienteres Erlernen der fremden Strukturen zu fördern. Dabei sind didaktische Strategien, die auf ‚embodied cognition‘ und ‚Scaffolding‘ beruhen, besonders hilfreich.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The study describes the family of German constructions for the expression of motion towards a goal. The constructions are characterized by a salience of the manner of motion, a preference for satellites for the expression of the motion path, and a distinction between established and not yet established motion with the morpho-syntactic case marking. In a pedagogical perspective the idea of a construction family can be exploited to foster a comprehensive and more efficient learning of the foreign structures. Pedagogical strategies based on 'embodied cognition' and 'scaffolding' are particularly efficient.

English
Uncontrolled Keywords: Konstruktionsfamilie, Bewegungskonstruktionen, embodied cognition, scaffolding, Kasusmarkierung
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-220104
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:20
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22010
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item