TU Darmstadt / ULB / TUprints

Das Fach ‚Mehrsprachiges Seminar‘ an einer Oberstufe: Sprachenlernen, Spracherhalt und Sprachenmanagement durch mehrsprachiges Bewusstsein

Allgäuer-Hackl, Elisabeth (2023)
Das Fach ‚Mehrsprachiges Seminar‘ an einer Oberstufe: Sprachenlernen, Spracherhalt und Sprachenmanagement durch mehrsprachiges Bewusstsein.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021992
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3273-allgäuer-hackl.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Das Fach ‚Mehrsprachiges Seminar‘ an einer Oberstufe: Sprachenlernen, Spracherhalt und Sprachenmanagement durch mehrsprachiges Bewusstsein
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021992
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im Freifach ‚Mehrsprachiges Seminar‘ an einer berufsbildenden höheren Schule in Ös-terreich konnten Schülerinnen den Gebrauch von mehreren Sprachen trainieren, Sprachen verglei-chen sowie mehrsprachige Sprachlernstrategien entwickeln. In einer empirischen Studie wurde nachgewiesen, dass durch die Vernetzung der Sprachen verschiedene Formen des multilingualen Bewusstseins (meta-/zwischensprachliches Bewusstsein, Sprachlernbewusstsein) besser unterstützt werden als im auf nur eine Zielsprache ausgerichteten Unterricht. Im Beitrag werden zentrale Ele-mente des mehrsprachigen Seminars beschrieben und ausgewählte Ergebnisse der Studie präsentiert, bevor Unterrichtsansätze und Ergebnisse der Studie von einer systemtheoretischen Perspektive aus analysiert werden (vgl. Dynamisches Modell der Mehrsprachigkeit, Herdina/Jessner 2002). Der Ar-tikel schließt mit Vorschlägen und zwei aktuellen Beispielen dazu, wie mehrsprachige Ansätze im (Sprachen-)Unterricht an Schulen auf breiterer Basis umgesetzt werden können.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This contribution investigates multilingual, i.e. metalinguistic and cross-linguistic, competences in language learners in an Austrian vocational college and presents an overview of selected findings from an empirical study into these learners’ multilingual awareness and language management com-petences. The particular context of the study is the ‘Multilingual Seminar’, a multilingual course offered to the students as an optional subject and whose teaching and learning approaches aimed at enabling learners to use all their languages and to reflect on them, enhancing their metalinguistic awareness, language learning and language management strategies. Selected findings from the study are presented and some elements of the theoretical framework based on the Dynamic Model of Mul-tilingualism (Herdina/Jessner 2002) are discussed. The article closes with two examples and sug-gestions for a broader implementation of multilingual approaches to (language) learning in schools.

English
Uncontrolled Keywords: multilingualer/plurilingualer Unterricht, mehrsprachiges/multilinguales Bewusstsein, metalinguistisches Bewusstsein, sprachenübergreifendes Bewusstsein, Multikompetenz; Dynamic Model of Multilingualism (DMM), multilingual development, metalinguistic/cross-linguistic awareness; multicompetence
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219926
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:20
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21992
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item