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Sprachenrepertoires und Mehrsprachigkeitskompetenzen im Sprachendorf aktivieren

Engel, Dana ; Barrett, Joanna ; Platzgummer, Verena ; Zanasi, Lorenzo (2023)
Sprachenrepertoires und Mehrsprachigkeitskompetenzen im Sprachendorf aktivieren.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021991
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Sprachenrepertoires und Mehrsprachigkeitskompetenzen im Sprachendorf aktivieren
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021991
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Aufbauend auf aktuellen Entwicklungen in der Mehrsprachigkeitsforschung und -didaktik zeigt dieser Beitrag, wie Sprachenrepertoires und Mehrsprachigkeitskompetenzen in einem didaktischen Szenario erhoben, beschrieben und aktiviert werden können. Dieses als Sprachendorf konzipierte Szenario enthält fünf mehrsprachige Stationen, an denen SchülerInnen in mehr als zehn Arbeitssprachen verschiedene Aufgaben- bzw. Problemstellungen bewältigen. Auf der Grundlage von Daten aus dem Südtiroler Forschungsprojekt RepertoirePluS (2016–2019) beantwortet unser Beitrag folgende Fragen: Wie ist ein mehrsprachiges Sprachendorf konzipiert? Wie kann man es zur Aktivierung von Sprachenrepertoires einsetzen? Welche Mehrsprachigkeitskompetenzen kann man im Rahmen des Sprachendorfs erheben? Wie lässt sich ein Sprachendorf auch im schulischen Kontext zur Förderung der Mehrsprachigkeit aller SchülerInnen und ihrer gesamten Sprachenrepertoires integrieren?

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Building on current developments in multilingualism research and didactics, our contribution aims to show how language repertoires and multilingual competence can be collected, described and activated in a didactic scenario. This scenario, which was conceived as a ‘language village’, contains five multilingual stations at which pupils cope with different tasks and problems in more than ten working languages. On the basis of data from the South Tyrolean project RepertoirePluS (2016–2019), our contribution will answer the following questions: How is a multilingual ‘language village’ conceived? How can it be used to activate language repertoires? Which multilingual competencies can be surveyed within the framework of the ‘language village’? How can a ‘language village’ also be integrated in a school context to promote the multilingualism of all pupils and their entire language repertoires?

English
Uncontrolled Keywords: Mehrsprachigkeitskompetenzen, Mehrsprachigkeitsdidaktik, Sprachenrepertoires, Sprachendorf, multi-competence, didactics of multilingualism, linguistic repertoires, language village
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219911
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:20
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21991
PPN:
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