TU Darmstadt / ULB / TUprints

Zur subjektiven Wahrnehmung von studienvorbereitenden Kursen mit sprachlichem Schwerpunkt durch Menschen mit Fluchterfahrungen. Erste Ergebnisse einer explorativen Studie

Kuhn, Carmen ; Merkelbach, Christoph (2023)
Zur subjektiven Wahrnehmung von studienvorbereitenden Kursen mit sprachlichem Schwerpunkt durch Menschen mit Fluchterfahrungen. Erste Ergebnisse einer explorativen Studie.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021981
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3269-kuhn.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Zur subjektiven Wahrnehmung von studienvorbereitenden Kursen mit sprachlichem Schwerpunkt durch Menschen mit Fluchterfahrungen. Erste Ergebnisse einer explorativen Studie
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021981
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Seit Winter 2015/2016 bietet das Sprachenzentrum der Technischen Universität Darmstadt in hochschulinterner Kooperation mit der Zentralen Koordinierungsstelle für Flüchtlingsintegration des Dezernats Internationales studienvorbereitende Kurse mit sprachlichem Schwerpunkt für geflüchtete Menschen an. Um den Bedarf an Veränderungen innerhalb dieses Projekts einschätzen zu können, wurden im Wintersemester 2017/18 die Teilnehmenden im Rahmen einer explorativen Studie nach ihren positiven und negativen Erfahrungen sowie weiteren Bedarfen befragt. Für einen Einblick in die Aussagenprofile der befragten Personen werden exemplarisch zwei von 17 Personenportraits zunächst dargestellt und anschließend kontrastiv einander gegenübergestellt. Bei der fallübergreifenden Zusammenschau werden die Aussagen aller befragten Personen schließlich thematisch zusammengezogen und losgelöst von den einzelnen Personen inhaltlich betrachtet.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Since winter term 2015/2016, the Language Resource Centre of the Technical University of Darmstadt, Germany, in cooperation with the Central Coordination for Refugee Integration of the International Directorate, has been offering preparatory courses with a focus on language acquisition for refugees. In order to assess the need for changes within the project, the participants were asked about their positive and negative experiences as well as other needs in an explorative study during the winter term 2017/18. For an insight into the statement profiles of the interviewees, two out of seventeen persons are provided as examples and then contrasted with each other. In the cross-case synopsis, the statements are thematically grouped together and viewed in terms of content detached from the individuals

English
Uncontrolled Keywords: Deutsch als Fremdsprache, explorative Studie zur Lernendenperspektive, studienvorbereitende Kurse mit sprachlichem Schwerpunkt, geflüchtete Studierende; German as a Foreign Language, explorative study, preparatory courses for studies with focus on language, refugee students
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219819
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:23
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21981
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item