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Fremdsprachenlernen und DaF an finnischen Schulen – aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen

Vidgren, Noora (2023)
Fremdsprachenlernen und DaF an finnischen Schulen – aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021967
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fremdsprachenlernen und DaF an finnischen Schulen – aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021967
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In Finnland steht Deutsch beim schulischen Sprachenlernen an dritter Stelle nach der Fremdsprache Englisch und der zweiten Landessprache Schwedisch. Die Anzahl der DeutschlernerInnen ist jedoch schon seit Jahren stark rückläufig. Dieser Trend gilt nicht nur für DaF in Finnland, sondern auch für alle anderen Fremdsprachen außer Englisch und der obligatorischen Amtssprache Schwedisch. Dieser Beitrag behandelt aktuelle Trends und Herausforderungen für das Fremdsprachenlernen und das DaF-Lernen an finnischen Schulen. Es wird die aktuelle Lage des Fremdsprachenlernens dargestellt. Ferner wird das frühe Fremdsprachenlernen thematisiert, und diskutiert, ob und inwiefern ein Fremdsprachen-Frühbeginn zur Wiederbelebung des Lernens weiterer Fremdsprachen in Finnland beitragen kann.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

German is the third most studied language in Finnish schools after English and the second official language Swedish. Over the past years, the number of German language learners has been rapidly diminishing. This trend does not only apply to learning German, but to all other foreign languages, with the exception of English, and the second official and obligatory language, Swedish. The present article addresses current trends and challenges of foreign language learning, and learning German as a Foreign Language within the Finnish school context. The current situation of language learning in Finnish schools is discussed. In addition, early language learning is presented, and it is also discussed, whether and if an early start into language learning could contribute to a revival of learning additional foreign languages in Finland.

English
Uncontrolled Keywords: Fremdsprachenlernen, DaF-Lernen, frühes Fremdsprachenlernen, foreign language learning, German as a Foreign Language, early language learning
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219678
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:20
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21967
PPN:
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