TU Darmstadt / ULB / TUprints

Kulturelles Gedächtnis und Erinnerungsorte im Kontext Deutsch als Fremdsprache

Badstübner-Kizik, Camilla (2023)
Kulturelles Gedächtnis und Erinnerungsorte im Kontext Deutsch als Fremdsprache.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021958
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3247-badstübner-kizik.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Kulturelles Gedächtnis und Erinnerungsorte im Kontext Deutsch als Fremdsprache
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021958
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die Autorin fasst auf der Grundlage mehrerer früher entstandener Texte sowie einschlägiger Lehrveranstaltungen und Projekte ihre Erfahrungen mit der Konzeption des Kulturellen Gedächtnisses und der Erinnerungsorte im akademischen Kontext Deutsch als Fremdsprache zusammen. Der Beitrag ist entlang von fünf Fragen konzipiert, und folgt einer Fokussierung vom theoretischen Rahmen zu einer konkreten didaktischen Idee und ihrer methodischen Umsetzung. In den Antworten wird angedeutet, welchen notwendigen Vereinfachungen komplexe kulturwissenschaftliche Forschung oftmals unterliegen muss und welchen Lese- und Diskussionsaufwand sie erfordert, um eine der wichtigsten Zielgruppen im Kontext fremdsprachlichen kulturellen Lernens tatsächlich erreichen zu können.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The author summarizes her experience with the concepts of cultural memory and sites of memory in the academic context of German as a foreign language, leaning upon several earlier papers and relevant teaching experience. The article is designed around five questions and focuses on the progression from theoretical framework through to a concrete teaching idea and its actual implementation in class. The answers indicate which simplifications complex research must often undergo, and what reading and discussion efforts are required to actually reach one of the most important target groups in the context of cultural learning in foreign language(s).

English
Uncontrolled Keywords: kulturelles Lernen, kulturelles Gedächtnis, Erinnerungsorte, cultural learning, cultural memory, sites of memory
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219581
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:20
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21958
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item