TU Darmstadt / ULB / TUprints

Plädoyer für einen fachorientierten DaF-Unterricht von Niveau A1 (DaF mit Technik - DaFmiT) an – mit Hinblick auf berufliche Anforderungen an den Globalen Ingenieur

Kärchner-Ober, Renate (2023)
Plädoyer für einen fachorientierten DaF-Unterricht von Niveau A1 (DaF mit Technik - DaFmiT) an – mit Hinblick auf berufliche Anforderungen an den Globalen Ingenieur.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021939
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3234-kärchner-ober.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Plädoyer für einen fachorientierten DaF-Unterricht von Niveau A1 (DaF mit Technik - DaFmiT) an – mit Hinblick auf berufliche Anforderungen an den Globalen Ingenieur
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021939
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Mit Blick auf den technologisch-gesellschaftlichen Wandel und einer globalisierten Arbeitswelt greife ich in meinem Beitrag ausgewählte Aspekte zum fachbezogenen DaF-Unterricht mehrperspektivisch auf. Ich erläutere zunächst die Begrifflichkeit des Globalen Ingenieurs (GE), anschließend skizziere ich die Herausforderungen der Hochschulen im Rahmen von Internationalisierung. Einige für diesen Beitrag relevante Aspekte der Fachsprachenforschung sowie der Fachsprachendidaktik dienen als Folie für meine Überlegungen zu einem fachorientierten DaF-Unterricht ab A1. Auf der Basis meiner Arbeit an der Fakultät für Ingenieurwissenschaften (FIW) der Universität Duisburg-Essen (UDE) und deren südostasiatischen Partnerhochschulen erörtere ich die Konzeption eines Sprachkurses DaF mit Technik (DaFmiT) ab Lernniveau A1. Ziel ist es, Voraussetzungen für einen fachorientierten DaF-Unterricht zu schaffen, die den Aufbau fachfremdsprachlicher Kompetenzen von Anfang an fördern.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

With a view on a rapid technological change and a globalized working environment, I will explore relevant aspects of the teaching and learning of German for specific purposes right from the start (A1) from multiple perspectives. Starting from considerations of the various demands of the global labor market, definitions of global engineering skills are presented, followed by a short discussion about internationalization. How universities meet current challenges with respect to multilingualism and the status of English will be briefly discussed. Based on my work at the Faculty of engineering (FIW) at University Duisburg-Essen (UDE) and their partner universities in South-East-Asia, I will introduce a concept of technical German right from the start (A1). The aim is to create conditions for subject-oriented language courses in order to develop students’ subject-related linguistic competences right from the start of language tuition.

English
Uncontrolled Keywords: Fachsprachenunterricht ab A1, technisches Deutsch, globaler Ingenieur: Mehrsprachigkeit, technical German from A1, global engineer, multilingualism
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219393
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:23
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21939
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item