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Reziproke Anpassungsstrategien in chinesisch-deutschen Joint Ventures

Wang, Enuo ; Helfrich, Hede (2023)
Reziproke Anpassungsstrategien in chinesisch-deutschen Joint Ventures.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2021, 26 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021885
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Reziproke Anpassungsstrategien in chinesisch-deutschen Joint Ventures
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 26
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021885
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Geschäftsverkehr zwischen Deutschland und China ist zunehmend enger geworden. Besonders beliebt ist der Zusammenschluss von deutschen und chinesischen Unternehmen in Form eines Joint Ventures. Der vorliegende Artikel verfolgt das Ziel, mit Hilfe eines qualitativen Forschungsansatzes die interkulturellen Anpassungsstrategien in chinesisch-deutschen Joint Ventures darzustellen. Den Kern der Arbeit bilden Interviews mit deutschen und chinesischen Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern. Unter reziproker Perspektive werden die gegenseitigen Konstrukte des Selbstbildes, des Fremdbildes und des Metabildes der Akteure beschrieben und analysiert. Daraus werden auf der Basis der drei theoretischen Dimensionen Kognition, Emotion und Verhalten interkulturelle Anpassungsstrategien abgeleitet. Abschließend werden Folgerungen für den interkulturellen Fremdsprachenunterricht diskutiert.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Business between Germany and China has become increasingly tight. The fusion of German and Chinese companies in the form of a joint venture is particularly popular. The aim of this article is to present the intercultural adaptation strategies in Chinese-German joint ventures. Using a qualitative research approach, the work focuses on the analysis of interviews with German and Chinese employees. The constructs of the self-image, the external image and the meta-image of the interaction actors are described and analyzed from a reciprocal perspective. From this, intercultural adaptation strategies are derived on the basis of the three theoretical dimensions of cognition, emotion and behavior. Finally, conclusions for intercultural foreign language teaching are discussed.

English
Uncontrolled Keywords: Kommunikationsstrategien, Interkulturalität, chinesisch-deutsche Joint Ventures, Reziprozität, communication strategies, interculturality, Chinese-German joint ventures, reciprocity
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218859
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:24
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21885
PPN:
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