TU Darmstadt / ULB / TUprints

Storytelling des Intercultural Speakers als didaktisches Konzept. Analyse eines studentischen Videos im interkulturellen Chinesischunterricht

Cao, Juan (2023)
Storytelling des Intercultural Speakers als didaktisches Konzept. Analyse eines studentischen Videos im interkulturellen Chinesischunterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2021, 26 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021880
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3328-cao.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Storytelling des Intercultural Speakers als didaktisches Konzept. Analyse eines studentischen Videos im interkulturellen Chinesischunterricht
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 26
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021880
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In der Unterrichtspraxis der Fremdsprachenlehre fallen Sprache und Kultur oft auseinander. Wie kann man die Förderung der sprachlichen Kompetenzen mit der Stärkung interkultureller Handlungskompetenz im Unterricht verbinden? 2018 regte die Verfasserin deutsche Studierende eines Mittelstufen-Chinesischkurses an, Videos auf Chinesisch zu produzieren. Eines dieser Videos beschäftigt sich mit einem Critical Incident aufgrund unterschiedlicher kultureller Konzepte der Natur. Am Beispiel dieses Videos wird diskutiert, wie die Storyline-Methode die interkulturelle kommunikative Kompetenz fördert und wie das Modell des Intercultural Speakers im Chinesisch-unterricht angestrebt werden kann.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In foreign language teaching, language and culture are often addressed separately. This paper looks for possible concepts to integrate the training of linguistic competences with the strengthening of intercultural competence in Chinese language instruction. In 2018, the author instructed German university students to produce videos in Chinese as part of an intermediate level language course. By staging a critical incident that develops between a German and a Chinese student in China, one of those videos addresses different cultural concepts of nature. This video serves as an example to illustrate how the storyline method may be used to promote intercultural communicative competence and to argue why the ‘intercultural speaker’ should be implemented as a role model in Chinese teaching.

English
Uncontrolled Keywords: Interkulturelle Fremdsprachendidaktik, Storytelling, Intercultural Speaker, Critical Incidents, Companion Volume, Intercultural Approach of Foreign Language Teaching, storytelling, intercultural speaker, critical incidents, Companion Volume
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218804
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21880
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item