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Hochschulsprachenpolitik weltweit. Explorative Systematisierung eines neuen Forschungsfelds

Hettiger, Andreas (2023)
Hochschulsprachenpolitik weltweit. Explorative Systematisierung eines neuen Forschungsfelds.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2021, 26 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021879
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Hochschulsprachenpolitik weltweit. Explorative Systematisierung eines neuen Forschungsfelds
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 26
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021879
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im Kontext institutioneller Internationalisierungsprozesse entdeckt der tertiäre Bildungsbereich weltweit seit einigen Jahren den besonderen Beitrag hochschulischer Sprachenpolitik. Dabei wird nicht nur dem spezifischen Profil der einzelnen Einrichtungen Rechnung getragen, auch historische, politische, gesellschaftliche, regionale und individuelle Einflussgrößen fließen ein. Die dominierende Rolle des Englischen als wissenschaftlicher Lingua franca einerseits und die Aufwertung der Nationalsprachen und einer weiter gefassten Mehrsprachigkeit andererseits bilden die Pole eines Spannungsfeldes, in dem Hochschulen nach tragfähigen Lösungen suchen. Dieser Beitrag liefert anhand exemplarischer Länderstudien erste Ansatzpunkte für eine systematische Erfassung globaler hochschulischer Sprachenpolitik.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In the context of institutional internationalization processes, the tertiary education sector worldwide has been discovering the special contribution of higher education language policies for some years now. Not only the specific profile of the individual institutions is taken into account. Historical, political, social, regional and individual factors are also highly influential. The dominant role of English as a scientific lingua franca on the one hand and the appreciation of national languages and a broader concept of multilingualism on the other hand form the poles of a field of tension in which universities are looking for viable solutions. This article provides first starting points for a systematic survey of global higher education language policies by means of exemplary country studies.

English
Uncontrolled Keywords: Sprachenpolitik, Hochschulsprachenpolitik, Lingua franca, Mehrsprachigkeit, plurilinguale Kompetenz language policy, higher education language policies, lingua franca, English Medium Instruction (EMI), multilingualism
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218791
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21879
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