TU Darmstadt / ULB / TUprints

„Könnt ihr mich gut hören?“ DaF-Unterricht in Zeiten der Corona-Pandemie

Karbi, Gamze (2023)
„Könnt ihr mich gut hören?“ DaF-Unterricht in Zeiten der Corona-Pandemie.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2021, 26 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00021837
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3355-karbi.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: „Könnt ihr mich gut hören?“ DaF-Unterricht in Zeiten der Corona-Pandemie
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 26
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00021837
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im März 2020 wurden infolge der Corona-Pandemie die Universitäten in der Türkei geschlossen. Die Umstellung auf digitalen Fernunterricht stellte sowohl Lernende als auch Lehrende vor große Herausforderungen. In diesem Beitrag wird über Befunde einer Befragung zu Einstellungen in Bezug auf den digitalen DaF-Unterricht berichtet. In der Befragung wurden Studierende der Middle East Technical University, die Deutsch als Fremdsprache lernen, zu Motivation, Wirksamkeit und Vor- und Nachteilen von Online-DaF-Unterricht befragt. Die Ergebnisse benennen verschiedene Vor- und Nachteile des digitalen DaF-Unterrichts und verweisen auf einen Anstieg der aufgewendeten Arbeitszeit sowie eine erhöhte psychische Belastung, die durch die Corona-Pandemie hervorgerufen wurde. Aus der Befragung lassen sich Einflussfaktoren für einen gelungenen virtuellen DaF-Unterricht ableiten.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The universities in Turkey were closed in March 2020 due to the Covid-19 pandemic. The transition to online education has posed great challenges for both students and teachers. This study shares the results of a survey about the views on online education. The survey was administered to university students learning German as a foreign language at the Middle East Technical University (METU). It includes questions about the effectiveness, advantages and disadvantages of synchronous online German courses and the motivation levels of the students. The findings point to various advantages and disadvantages of online German courses, increased study time on the classes, and increased psychological problems caused by the pandemic. Based on the results, factors that are necessary for an effective and efficient online German course were determined.

English
Uncontrolled Keywords: Corona-Pandemie, digitaler DaF-Unterricht, Studierendenbefragung, synchrone Lernphasen, digitales Lernen, Zoom, Covid-19 pandemic, online German course, university student survey, synchronous learning processes, digital learning, Zoom
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218372
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21837
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item