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Der Herkunftssprachliche Unterricht Arabisch in NRW: Lage und Perspektive

Soukah, Zouheir (2023)
Der Herkunftssprachliche Unterricht Arabisch in NRW: Lage und Perspektive.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021823
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Der Herkunftssprachliche Unterricht Arabisch in NRW: Lage und Perspektive
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021823
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Dieser Beitrag beschreibt den unsicheren Status der arabischen Sprache im deutschen schulischen Leben. Sie wird überwiegend im Rahmen des herkunftssprachlichen Unterrichtes (HSU) in einigen Bundesländern, meist unter erschwerten Rahmenbedingungen, angeboten. Der freiwillige und unverbindliche Charakter des HSU hemmt seit Jahrzehnten die Weiterentwicklung der Herkunftssprache Arabisch. Mit dem vorliegenden Beitrag wird die jetzige marginale Lage des HSU Arabisch im Beispiel von NRW ins Licht gerückt. Anschließend wird ein Ausblick auf die gleichberechtigte Integrationsmöglichkeit des Arabischen in die schulische Realität als anerkannte schulische Fremdsprache geliefert.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This Article deals with the insecure status of the Arabic language in the German education system in the example of German state North Rhine-Westphalia (NRW). It is offered as part of Heritage Language Teaching (German: HSU) in a few federal states, mostly under difficult conditions. The voluntary and non-binding character of the HSU has been inhibiting the further development of Arabic as a heritage language. This Article gives an outlook on the possibility of integrating the Arabic language into the German education system as a recognized and modern foreign language.

English
Uncontrolled Keywords: Herkunftssprachenunterricht Arabisch, Arabisch als Fremdsprache, Mehrsprachigkeit, Arabic as a heritage language in Germany, Arabic as a foreign language, multilingualism.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218236
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:25
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21823
PPN:
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