TU Darmstadt / ULB / TUprints

Konzeption und Pilotevaluation eines Mehrsprachigkeitsfaches in der Sekundarstufe I

Wild, Kathrin (2023)
Konzeption und Pilotevaluation eines Mehrsprachigkeitsfaches in der Sekundarstufe I.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021814
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3372-wild.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Konzeption und Pilotevaluation eines Mehrsprachigkeitsfaches in der Sekundarstufe I
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021814
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Lernendengruppen sind zunehmend durch Mehrsprachigkeit geprägt. Dies legt nahe, Sprachen nicht mehr nur einzelsprachlich, sondern sprachenvernetzend zu vermitteln. Der Beitrag zeigt den Weg einer dänischen Schule zum sprachenvernetzenden Lernen, die für die Sekundarstufe I gewählte curriculare Konzeption für ein neu eingeführtes Mehrsprachigkeitsfach und die integrierten pluralen Ansätze zum Sprachenlernen. Eine evaluierende Pilotstudie ergibt auf der Basis von Selbstauskünften der Lernenden, dass drei der vier Curriculumsziele erreicht wurden.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Groups of learners are increasingly characterised by multilingualism. This suggests that languages should no longer be taught by monolingual approaches, but rather in an interconnected way. The article shows the path a Danish school has taken towards interconnected language learning, the curricular concept chosen for a newly introduced multilingual subject in lower secondary school and the integrated pluralistic approaches to language learning. An evaluating pilot study based on learners’ self-reported data reveals that three of the four curriculum objectives have been achieved.

English
Uncontrolled Keywords: Mehrsprachigkeit, Mehrsprachigkeitsdidaktik, Mehrsprachigkeitscurriculum, Curriculumsentwicklung, sprachenvernetzendes Lernen, plurale Ansätze, Evaluationsforschung, schriftliche Befragung, multilingualism, multilingualism didactics, multilingualism curri
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218143
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21814
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item