TU Darmstadt / ULB / TUprints

The influence of social interactions on innovative endeavors in online communities

Resch, Christian (2022)
The influence of social interactions on innovative endeavors in online communities.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00021621
Ph.D. Thesis, Primary publication, Publisher's Version

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Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: The influence of social interactions on innovative endeavors in online communities
Language: English
Referees: Kock, Prof. Dr. Alexander ; Benlian, Prof. Dr. Alexander
Date: 2022
Place of Publication: Darmstadt
Collation: vi, 119, XVI Seiten
Date of oral examination: 29 June 2022
DOI: 10.26083/tuprints-00021621
Abstract:

Online communities offer great potential for sourcing future innovations. While organizations search for inspiration and innovations outside their organizational boundaries to stay competitive, individuals innovate to solve their own needs and subsequently freely reveal these innovations. Online communities constitute a virtual space for individuals to share ideas, socially interact, collaborate, and build on others’ ideas. In this dissertation, I investigate how these social interactions influence the generation of ideas and the ongoing idea development in online communities. The three studies of this dissertation use two unique large datasets that allowed the investigation of social interactions and their contents. In doing so, topic modeling and social network analysis techniques build the methodical foundation to measure latent content representations of the information that is exchanged in online communities. Regarding the generation of new ideas, this dissertation includes two empirical studies that focus on the content that individuals access through their social peers. The first study reveals that the combination of redundant and non-redundant information favors idea newness. In particular, brokers accessing diverse social information benefit from redundant content for generating new ideas. In contrast, non-redundant contents have detrimental effects on brokers’ social non- redundancy regarding brokers’ idea newness. The second study takes a time-dependent view on social interactions and finds that a temporal separation between inspiration and focus on specific contents leads to more innovative outcomes of individuals engaging and innovating in online communities. By focusing on the ongoing collaborative idea development process in online communities, the third study investigates how social influences shape the trajectory ideas take after they got initially shared. The findings of the third study show that social impact theory helps explain how social influences affect the development directions of ideas in online communities. By taking different perspectives on innovative endeavors in online communities, this dissertation contributes to the literature on online communities, social networks, and user innovation. Specifically, this dissertation emphasizes the importance of social interactions for innovations and this relationships’ dependence on the actual content, timing, and social impact of social interactions.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Online Communities bieten ein großes Potenzial zum Finden zukünftiger Innovationen. Während Organisationen nach Inspirationen und Innovationen außerhalb ihrer Grenzen suchen, um wettbewerbsfähig zu bleiben, innovieren Individuen, um ihre eigenen Bedürfnisse zu erfüllen, und geben diese Innovationen anschließend frei. Online Communities stellen einen virtuellen Raum dar, in dem Individuen Ideen austauschen, sozial interagieren, zusammenarbeiten und auf anderen Ideen aufbauen können. Diese Dissertation untersucht, wie diese sozialen Interaktionen die Ideengenerierung und kontinuierliche Ideenentwicklung in Online Communities beeinflussen. Die drei Studien dieser Dissertation verwenden zwei einzigartige, große Datensätze, die die Untersuchung sozialer Interaktionen und ihrer Inhalte ermöglichen. Dabei bilden Topic Modeling und soziale Netzwerkanalyse die methodische Grundlage, um latente Inhaltsrepräsentationen der ausgetauschten Informationen zu messen. Hinsichtlich der Entstehung neuer Ideen enthält diese Dissertation zwei empirische Studien, die sich auf die Inhalte konzentrieren, auf die Individuen über ihre sozialen Kontakte zugreifen. Die erste Studie zeigt, dass die Kombination von redundanten und nicht-redundanten Informationen die Ideenneuheit begünstigt. Insbesondere Broker, die auf verschiedene soziale Informationen zugreifen, profitieren von redundanten (im Gegensatz zu nicht-redundanten) Inhalten, um neue Ideen zu generieren. Die zweite Studie betrachtet zeitabhängige soziale Interaktionen und gelangt zu dem Ergebnis, dass eine zeitliche Trennung zwischen Inspiration und Fokus auf spezifische Inhalte zu innovativeren Ergebnissen führt. Die dritte Studie konzentriert sich auf den fortlaufenden kollaborativen Ideenentwicklungsprozess in Online Communities und untersucht, wie soziale Einflüsse die Ideenentwicklung beeinflussen, nachdem sie geteilt wurden. Nach den Befunden der dritten Studie hilft die Social Impact Theorie zu erklären, wie soziale Einflüsse die Ideenentwicklungsrichtung in Online Communities beeinflussen. Durch die verschiedenen Perspektiven auf innovative Vorhaben in Online Communities trägt diese Dissertation zur Literatur über Online Communities, soziale Netzwerke und User Innovationen bei. Insbesondere wird die Bedeutung sozialer Interaktionen für Innovationen hervorgehoben und die Abhängigkeit dieser Beziehungen vom Inhalt, dem Zeitpunkt und dem sozialen Einfluss der sozialen Interaktionen.

German
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-216214
Classification DDC: 300 Social sciences > 330 Economics
600 Technology, medicine, applied sciences > 650 Management
Divisions: 01 Department of Law and Economics > Betriebswirtschaftliche Fachgebiete > Fachgebiet Technologie- und Innovationsmanagement
Date Deposited: 20 Jul 2022 12:19
Last Modified: 17 Aug 2022 07:20
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21621
PPN: 497909510
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