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Modellierung von Papiermaschinen für Flächengewichts-Querprofilregelungen

Adamy, Jürgen ; Graf, Klemens ; Wurmthaler, Christoph (2021)
Modellierung von Papiermaschinen für Flächengewichts-Querprofilregelungen.
In: at - Automatisierungstechnik, 1995, 43 (10)
doi: 10.26083/tuprints-00018903
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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10.1524_auto.1995.43.10.468.pdf
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Modellierung von Papiermaschinen für Flächengewichts-Querprofilregelungen
Language: German
Date: 2021
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 1995
Publisher: De Gruyter
Journal or Publication Title: at - Automatisierungstechnik
Volume of the journal: 43
Issue Number: 10
DOI: 10.26083/tuprints-00018903
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Origin: Secondary publication service
Abstract:

Bei der Herstellung von Papierbahnen ist es eines der wichtigsten Ziele, überall auf der Bahn möglichst gleiche Materialeigenschaften, z.B. Feuchte, Dicke und Flächengewicht, zu erzeugen. Die Gleichmäßigkeit beurteilt man u.a. anhand der Profile quer zur Bahn. Insbesondere das Querprofil des Flächengewichts ist hierbei von Interesse. Da es sich aufgrund von Prozeßstörungen ändert, verwendet man eine Querprofilregelung, um Störungen zu egalisieren und das Profil zu glätten. Ziel dieses Aufsatzes ist die Entwicklung eines Prozeßmodells, das Grundlage sowohl für das Prozeßverständnis als auch für den Entwurf einer Flächengewichts-Querprofilregelung sein soll. Hierbei wird neben der Strecke vor allem auch das Stellglied, mit dem das Profil beeinflußbar ist, modelliert.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

One of the most important aims in manufacturing paperwebs is to achieve the greatest possible consistency over the entire web of material properties, e. g. moisture, thickness and basis weight. The consistency is evaluated by examining profiles across the web. The cross-direction profile of the basis weight is of special interest. Because it changes as a result of process disturbances, a crossprofile control is used to equalize the disturbances and to smooth the profile. The aim of this article is to develop a process model that is to serve as a basis both for an understanding of the process and for the design of a crossdirection basis weight control. Not only the controlled system but also the controlling element with which the profile can be influenced is modelled.

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-189036
Classification DDC: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 18 Department of Electrical Engineering and Information Technology > Institut für Automatisierungstechnik und Mechatronik > Control Methods and Robotics (from 01.08.2022 renamed Control Methods and Intelligent Systems)
Date Deposited: 08 Jul 2021 12:08
Last Modified: 03 Aug 2023 11:07
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/18903
PPN: 510079008
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