TU Darmstadt / ULB / TUprints

Sprachvergleiche als multilinguale Scaffolding-Strategie

Bredthauer, Stefanie (2023)
Sprachvergleiche als multilinguale Scaffolding-Strategie.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013093
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3179-bredthauer.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Sprachvergleiche als multilinguale Scaffolding-Strategie
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013093
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Mehrsprachige Unterrichtskonzepte zielen darauf ab, die Potenziale multilingualer Kompetenzen von Schüler*innen zu nutzen. Bisher orientieren sie sich dabei überwiegend an bilingualen und homogen- mehrsprachigen Lerngruppen. In heutigen Schulklassen findet sich jedoch oftmals eine hyperdiverse Mehrsprachigkeit, so dass diese Konzepte nicht mehr richtig greifen. Forschung und Entwicklung hinsichtlich mehrsprachiger Unterrichtskonzepte ist daher dringend erforderlich. Dieser Beitrag widmet sich einem didaktischen Kernelement solcher Konzepte – dem Sprachvergleich. Es werden Ergebnisse einer empirischen Studie vorgestellt, die den Einsatz von Sprachvergleichen als multilinguale Scaffolding-Strategie in der Unterrichtspraxis zeigen. Somit findet eine Verzahnung von Mehrsprachigkeitsdidaktik mit dem Ansatz des Sprachsensiblen Unterrichts statt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Multilingual pedagogical approaches aim at making use of the potentials of the learners’ multilingual skills. Up to now they largely focus on bilingual and homogeneous multilingual learner groups. Therefore, these concepts often fall short because today’s classes usually are highly linguistically heterogeneous. Thus, research and development in the area of multilingual didactics is urgently needed. This paper focuses on language comparison as a didactical core element of such approaches. Results of an empirical study are presented which show that language comparisons are used as a multilingual scaffolding-strategy in classroom practice, thereby connecting the approaches of multilingual pedagogy and language-sensitive teaching.

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130931
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:26
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13093
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item