TU Darmstadt / ULB / TUprints

Räumlich konzeptualisierte Funktionsverbgefüge – eine Erwerbsstudie

Hoffmann, Isabel (2023)
Räumlich konzeptualisierte Funktionsverbgefüge – eine Erwerbsstudie.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2018, 23 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00013069
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3160-hoffmann.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Räumlich konzeptualisierte Funktionsverbgefüge – eine Erwerbsstudie
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2018
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 23
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00013069
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Dieser Beitrag soll am Beispiel von Funktionsverbgefügen (FVG) zeigen, wie Raumkonzepte visualisiert und Metaphorisierungsprozesse transparent gemacht werden können. Hierzu bedient sich das vorgestellte Projekt der kognitiven Grammatik als theoretischer Grundlage und zeigt anhand einer Erwerbsstudie Mehrwerte kognitionslinguistisch basierter Animationen im kognitiv-didaktisch orientierten Unterricht auf.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Using the example of light verbs (Funktionsverbgefüge, FVG), this article proposes a possibility to visualize spatial concepts and processes of metaphorization. To this end, the presented project refers to cognitive grammar as a theoretical foundation and sets out to show the added value of animations within the framework of cognitive language pedagogy by means of a recent study.

English
Uncontrolled Keywords: kognitive Grammatik, kognitive Didaktik, grammatische Metapher, Grammatikanimationen, Raumsprache, Funktionsverbgefüge, Lehrmaterial, Lernmaterial, digitale Medien; cognitive grammar, cognitive language pedagogy, grammatical metaphor, grammar animations, language of space, light verbs, teaching materials, learning materials, digital media
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130696
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:26
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13069
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item