TU Darmstadt / ULB / TUprints

Erklären im sprachsensiblen Unterricht

Schneider, Anna Maria (2023)
Erklären im sprachsensiblen Unterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2018, 23 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013045
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3140-schneider.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Erklären im sprachsensiblen Unterricht
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2018
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 23
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013045
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der vorliegende Beitrag bezieht sich auf die Analyse einer exemplarischen Unterrichtseinheit, die im Rahmen eines Sprachförderangebots zum naturwissenschaftlichen Fachunterricht für DaZ-Schülerinnen und Schüler an einem bayerischen Gymnasium stattgefunden hat. Der Fokus liegt auf dem Vorkommen explanativer Handlungen in der Unterrichtsinteraktion. Die Analyse zeigt, dass den Schülerinnen und Schülern dort nur bedingt Raum und Hilfsmittel für Redebeiträge in Form des Erklärens zur Verfügung gestellt werden. Zusammenhängend wird so die Relevanz von hinreichender Diskurskompetenz von Lehrkräften deutlich, da das Vorhandensein dieser sprachlichen Teilkompetenz sich nachweislich auf den Lernerfolg der Schülerinnen und Schüler auswirkt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The present article refers to the analysis of an exemplary teaching unit that took place in the context of a language program offer for the subject of science for ‘German as a second language’ students at a Bavarian Gymnasium. The focus is laid on the occurrence of explanatory actions in teaching interaction. The analysis shows that only limited space and tools for speeches in form of explanations are provided for the students. Since the availability of this partial linguistic competence has a noticeable effect on the learning success of the students, the relevance of having a high discursive competence as a teacher is demonstrated.

English
Uncontrolled Keywords: Diskurskompetenz, Erklären, sprachliche Kompetenz, Interaktion, Unterrichtsmitschnitt, Sprachförderung, sprachsensible, Fachunterricht; discourse competence, explaining, language competence, interaction, class recording, language training, speech-sensitive, subject teaching
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130452
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:26
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13045
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item