TU Darmstadt / ULB / TUprints

Deutsche Grammatik sportlich und animiert

Roche, Jörg ; EL-Bouz, Katsiaryna ; Leuchte, Oliver (2023)
Deutsche Grammatik sportlich und animiert.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2018, 23 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013042
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3137-roche.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (11MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Deutsche Grammatik sportlich und animiert
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2018
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 23
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013042
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Dieser Beitrag soll zeigen, dass Grammatik spannend, transparent und interaktiv erklärt werden und durch sportliche Aktivitäten einen nachhaltigen Lernmehrwert schaffen kann. Die hier vorgestellte Methode hat ihren Ursprung im Forschungsfeld der kognitiven Linguistik und der kognitiven Grammatik (vgl. Langacker 2008a, 2008b; Talmy 2000). In diesem Kontext werden grammatische Strukturen als bedeutungsvoll und bildhaft erklärt und mit alltäglichen Erfahrungen in Verbindung gebracht. Auf dieser Grundlage hat sich in jüngster Zeit die kognitive Sprachdidaktik entwickelt (vgl. Roche & Suñer 2014, 2017; (geb.) Kanaplianik (EL-Bouz) 2016). Im folgenden Beitrag wird ein Unterrichtskonzept mit Grammatikanimationen zum Thema „Die Satzklammer im deutschen Satz“ vorgestellt, das am Beispiel eines Fußballspiels erklärt wird. Die Animationen zu allen Themen der deutschen Grammatik (Niveaus A1 bis B2) sind unter www.granima.de zu finden

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The article aims to show that grammar can be exciting, transparent and interactive and that the teaching of grammar can easily be combined with sports activities and, as a consequence, can generate a sustainable added value. The method applied in the present study is grounded in the research field of cognitive linguistics and cognitive grammar (cf. Langacker 2008a, 2008b; Talmy 2000). In this context, grammatical structures are explained as meaningful, imagery-based and related to our everyday experiences. On this basis, cognitive language didactics has recently emerged (cf. Roche & Suñer 2014, 2017; (née) Kanaplianik (EL-Bouz) 2016). The article presents a new teaching concept using grammar animations on syntax. The “grammatical metaphor” of choice to illustrate German frame structures is based on soccer rules. You can find animations on all topics of German grammar (levels A1 to B2) at www.granima.de.

English
Uncontrolled Keywords: kognitive Grammatik, kognitive Didaktik, grammatische Metapher, Grammatikanimationen, Wortfolge; cognitive grammar, cognitive didactics, grammar metaphor, grammar animations, word order.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130429
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:27
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13042
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item