TU Darmstadt / ULB / TUprints

Sprachsensibler Fachunterricht im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft

Wunram, Katharina ; Miesera, Susanne (2023)
Sprachsensibler Fachunterricht im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2018, 23 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013041
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3136-wunram.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Sprachsensibler Fachunterricht im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2018
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 23
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013041
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die Diversität der Lernenden an beruflichen Schulen steigt weiter an. Die Aufgabe der Lehrkräfte ist es, der fachlichen und sprachlichen Heterogenität der Schülerinnen und Schüler durch geeignete Unterrichtsgestaltung zu begegnen. Eine Möglichkeit bietet der sprachsensible Fachunterricht, der das Fach-, Sprach- und Fremdsprachenlernen vereint. Dieser Beitrag zeigt die Umsetzung einer sprachsensiblen und binnendifferenzierten Unterrichtseinheit an beruflichen Schulen im Bereich Ernährung und Hauswirtschaft. Ausgehend von den Ergebnissen wird die Empfehlung einer berufsbezogenen Handlungssituation gegeben, die die Teilnehmerorientierung ermöglicht und die Kompetenzförderung durch den Einsatz sprachsensibler Methoden unterstützt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The diversity of students in vocational schools is rising. It is teacher’s duty to counter the content-specific as well as the lingual diversity of students by using appropriate teaching structures. The speech-sensitive content-specific subject teaching provides the possibility to combine the subject learning with lingual and foreign language learning. This article shows the realisation of a speech-sensitive and internal differentiated teaching unit for vocational schools in the field of nutrition and home economic science. Based on the results, there will be given recommendations for a vocational action situation that affords the participant-orientation and the competence promotion by using speech-sensitive methods.

English
Uncontrolled Keywords: Berufliche Schulen, sprachsensibler Unterricht, Heterogenität, Kompetenzförderung, Fachsprache; vocational schools, speech-sensitive education, heterogeneity, promotion of competence, terminology
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130416
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13041
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item