TU Darmstadt / ULB / TUprints

Mehrsprachige Sprachbewusstheit zum Ende der Grundschulzeit – Vorstellung und Diskussion eines Elizitationsverfahrens

Wildemann, Anja ; Akbulut, Muhammed ; Bien-Miller, Lena (2023)
Mehrsprachige Sprachbewusstheit zum Ende der Grundschulzeit – Vorstellung und Diskussion eines Elizitationsverfahrens.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2016, 21 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012970
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3084-wildemann.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Mehrsprachige Sprachbewusstheit zum Ende der Grundschulzeit – Vorstellung und Diskussion eines Elizitationsverfahrens
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2016
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 21
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012970
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die Studie „Sprachkompetenzen und Sprachbewusstheit“1 untersucht das Verhältnis von erst- und zweitsprachlichen Fähigkeiten und Sprachbewusstheit am Ende der Grundschulzeit mithilfe eines Elizitationsverfahrens. Mit dem Verfahren MSPRA werden metasprachliche Äußerungen durch gezielte Impulse elizitiert, so dass eine Abbildung von Sprachbewusstheit auf unterschiedlichen Niveaustufen möglich ist. Vor dem Hintergrund einer empirischen Modellierung von Sprachbewusstheit in einem hierarchischen Modell werden zudem erste Forschungserkenntnisse vorgestellt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The study „Language Skills and Language Awareness“ examines the relationship between first and second language skills and language awareness at the end of primary school. Metalinguistic utterances are elicited and assessed using an assessment tool called M-SPRA that allows the description of language awareness on different developmental levels. In this paper a hierarchical model of language awareness and first results of the study will be presented.

English
Uncontrolled Keywords: Mehrsprachigkeit, Sprachbewusstheit, metasprachliches Handeln, Elizitationsverfahren, Sprachbewusstheitsmodell; multilingualism, language awareness, metalinguistic activity, elicitation method, model of language awareness
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129709
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:27
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12970
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item