TU Darmstadt / ULB / TUprints

Entwicklung der interkulturellen Kompetenz im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Eine empirische Untersuchung zum interkulturell orientierten Kompetenzprofil der DaF-Lehrkräfte

Petravić, Ana ; Šenjug Golub, Ana (2023)
Entwicklung der interkulturellen Kompetenz im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Eine empirische Untersuchung zum interkulturell orientierten Kompetenzprofil der DaF-Lehrkräfte.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2016, 21 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012959
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3043-petravić.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Entwicklung der interkulturellen Kompetenz im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Eine empirische Untersuchung zum interkulturell orientierten Kompetenzprofil der DaF-Lehrkräfte
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2016
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 21
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012959
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die interkulturelle kommunikative Kompetenz als Globalziel des Fremdsprachenunterrichts setzt ein Fremdsprachenlehrerprofil voraus, das der Integration der Sprachvermittlung und der Entwicklung der interkulturellen Kompetenz der Lernenden Rechnung trägt. Der Beitrag beschäftigt sich mit dieser Problematik auf zwei Ebenen. Zunächst wird der Abriss eines Kompetenzprofils der interkulturell kompetenten Fremdsprachenlehrkraft skizziert. Anschließend werden vor diesem Hintergrund ausgewählte Ergebnisse einer empirischen Studie zur Selbstwahrnehmung der DaF-Lehrkräfte in Bezug auf die Entwicklung der interkulturellen Kompetenz im Fremdsprachenunterricht in Kroatien präsentiert. Diese zeigen, dass einer prinzipiell positiven Grundeinstellung der DaF-Lehrkräfte zur Integration der interkulturellen Kompetenz in den Fremdsprachenunterricht Defizite in den Bereichen Vertrautheit mit unterschiedlichen Aspekten der deutschsprachigen Kulturen und Anwendung von Verfahren zur Entwicklung der interkulturellen Kompetenz im DaF-Unterricht gegenüberstehen. Hieraus ergeben sich Folgerungen für die DaFLehrerbildung und -fortbildung.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Intercultural communicative competence as a global aim of foreign language teaching requires a foreign language teacher profile which takes into account an integration of language teaching and of the development of the learners’ intercultural competence. The paper deals with this issue on two levels. First, it provides an outline of a competence profile of the interculturally competent foreign language teacher. Second, the authors present against this background a selection of findings of an empirical investigation on the self-awareness of German language teachers with regard to the development of intercultural competence as part of foreign language teaching in Croatia. The results show that a basically positive attitude of teachers regarding the integration of intercultural competence into foreign language teaching is confronted with their insufficient familiarity with various aspects of Germanspeaking cultures and with the use of teaching practices fostering the development of intercultural competence in German language teaching. This, in turn, carries implications for the education and professional development of teachers of German as foreign language.

English
Uncontrolled Keywords: interkulturelle Kompetenz, Fremdsprachenunterricht, Fremdsprachenlehrerkompetenzen, Unterricht Deutsch als Fremdsprache, Selbstwahrnehmung der DaF-Lehrkräfte; intercultural competence, foreign language teaching, foreign language teacher competences, teaching German as a foreign language, self-awareness of German language teachers
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129594
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12959
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item