TU Darmstadt / ULB / TUprints

Erwerb interkultureller Kompetenz in Kurzzeitauslandsprogrammen

Peckenpaugh, Kacy (2023)
Erwerb interkultureller Kompetenz in Kurzzeitauslandsprogrammen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2016, 21 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012957
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3045-peckenpaugh.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Erwerb interkultureller Kompetenz in Kurzzeitauslandsprogrammen
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2016
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 21
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012957
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Das Ziel vorliegender Studie ist, den Nutzen eines kurzzeitigen, tutoriell begleiteten Auslandsprogramms für den Erwerb interkultureller Kompetenzen zu untersuchen. Dazu wurde eine Fallstudie durchgeführt: Zwei bilinguale, bikulturelle junge Frauen wurden während und nach ihrem einmonatigen Auslandsstudienprogramm, das von einer US-amerikanischen Universität in Leipzig organisiert wurde, interviewt. Die Interviews und die Kursarbeiten der Probandinnen in Form von Online-Blogeinträgen wurden mittels qualitativer Inhaltsanalyse untersucht. Die Daten wurden ausgehend von Byrams (1997) fünf savoirs und 29 Ziele (objectives) interkultureller Kompetenz deduktiv kodiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Studierenden während des Austauschs vielseitige interkulturelle Kompetenzen erwarben.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The goal of this study is to examine the value of a short-term, faculty-led study abroad program in the acquisition of intercultural competence. To this end, a case study was conducted: Two bilingual, bicultural females were interviewed during and after participating in a one-month island study abroad program sponsored by a U.S. American university in Leipzig, Germany. Participants’ interviews and coursework, in the form of online blog posts, were examined qualitatively. Data was deductively coded based on Byram’s (1997) five savoirs and 29 objectives of intercultural competence. The results show that the students acquired various competences during their study abroad program.

English
Uncontrolled Keywords: Auslandsstudium, interkulturelle Kompetenz, interkulturelle Sensibilität; short-term study abroad, study abroad in Germany, intercultural competence, intercultural sensitivity
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129571
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12957
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item