TU Darmstadt / ULB / TUprints

Mehrwert des Chateinsatzes beim studienvorbereitenden Online-Deutschlernen

Jiang, Yinan (2023)
Mehrwert des Chateinsatzes beim studienvorbereitenden Online-Deutschlernen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2016, 21 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012955
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3047-jiang.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (3MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Mehrwert des Chateinsatzes beim studienvorbereitenden Online-Deutschlernen
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2016
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 21
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012955
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In diesem Beitrag geht es um den Chatmehrwert und dessen Erzielung beim studienvorbereitenden OnlineDeutschlernen. Sowohl quantitativ als auch qualitativ werden Chatprotokolle und Ergebnisse der Fragebögen mit Lernenden und Tutoren¹ der Deutsch-Uni Online (DUO)² ausgewertet. Das Analysieren der Chatprotokolle mithilfe des Programms ChatLine³ stellt neue Möglichkeiten für die Chatuntersuchung dar. Aus dieser Studie ergibt sich einerseits, dass die Intensivierung der Interaktion unter den Chatteilnehmern den grundlegenden Chatmehrwert darstellt, was zur Verbesserung der sprachlichen Fertigkeiten, zum kollaborativen Lernen und zur Entwicklung der interkulturellen Kompetenz der Lernenden führen kann. Andererseits bilden die technischen, organisatorischen und didaktischen Rahmenbedingungen die nötige Basis für die Interaktionsintensivierung in Lernchats.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This article deals with the added value of chats and its obtaining for learning German online while preparing for study in Germany. The chat transcripts and results of the questionnaires are quantitatively and qualitatively assessed with the assistance of learners and tutors in the Deutsch-Uni Online (DUO). The program ChatLine shows new possibilities for the study of chats by analyzing the chat transcripts. The results of this study show on the one hand that the intensification of interaction among the chatters is the basic added value of chats, which makes improvement of language skills, collaborative learning and development of intercultural competence of the learner possible. On the other hand, the technical, organizational and didactical conditions constitute the necessary basis for the intensification of the interaction in learning-chats.

English
Uncontrolled Keywords: Lernchat, studienvorbereitendes Online-Deutschlernen, Handlungsorientierung, Deutsch-Uni Online (DUO), ChatLine; learning-chat, learning Germang online, action orientation, Deutsch-Uni Online (DUO)
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129559
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:28
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12955
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item