TU Darmstadt / ULB / TUprints

Fächerübergreifender DaF-Unterricht Kunst – Hinweise für die Integration von Sachfachaspekten

Wicke, Rainer E. (2023)
Fächerübergreifender DaF-Unterricht Kunst – Hinweise für die Integration von Sachfachaspekten.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2015, 20 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012935
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3031-wicke.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (986kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fächerübergreifender DaF-Unterricht Kunst – Hinweise für die Integration von Sachfachaspekten
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2015
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 20
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012935
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der folgende Beitrag befasst sich mit dem fächerübergreifenden DaF-Unterricht (FüDaF). Dieser übernimmt in den Schulen, in denen ein bilingualer Sachfachunterricht nicht ausgerichtet werden kann, eine Brückenfunktion, um die Schüler auf (zukünftige) fachliche Diskurse in der Fremdsprache vorzubereiten. Im weiteren Verlauf wird anhand von einigen Beispielen aufgezeigt, wie ein solcher Unterricht gestaltet werden kann.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This contribution focusses on the illustration of subject-interrelated teaching in German as a foreign language (FüDaF). In those schools in which bilingual teaching in German can not be established FüDaF is intended to bridge the gap between language and subject instruction in order to enable students to take part in (future) discussions concerning subject-interrelated topics. Furthermore, several examples how this goal may be reached will demonstrate how FüDaF can be of assistance in that matter.

English
Uncontrolled Keywords: fächerübergreifender DaF-Unterricht (FüDaF), Brückenfunktion, fachbasierte Diskursfähigkeit, Scaffolding, aufgabenorientiertes Lernen
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129351
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12935
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item