TU Darmstadt / ULB / TUprints

Fehlerkorrektur im studienbegleitenden und -vorbereitenden Deutschunterricht

Dlaska, Andrea ; Krekeler, Christian (2023)
Fehlerkorrektur im studienbegleitenden und -vorbereitenden Deutschunterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2015, 20 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012908
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3079-dlaska.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fehlerkorrektur im studienbegleitenden und -vorbereitenden Deutschunterricht
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2015
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 20
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012908
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im Beitrag wird erörtert, welche Rolle der schriftlichen Fehlerkorrektur im studienbegleitenden und -vorbereitenden Deutschunterricht zukommt. Dazu wird ein Überblick über den Stand der Forschung gegeben und eine Studie zur Fehlerkorrektur mit fortgeschrittenen Lernenden vorgestellt, in der die Wirkung einer Fehlerkorrektur am Lernertext überprüft wurde. Die Fehlerkorrektur führte bei der Experimentalgruppe zwar zu einer Reduktion der Fehler in der Überarbeitung, im Vergleich zur Kontrollgruppe aber nicht zu einer signifikanten Verbesserung in einem neuen Text. Um zu eruieren, wie die Lernenden mit der Fehlerkorrektur umgingen, wurde in der Studie außerdem eine qualitative Analyse einzelner Arbeiten vorgenommen. Der Beitrag schließt mit der Frage, welche Rolle eine – nicht sonderlich effektive – Fehlerkorrektur in einer auf Wissenschaftssprache bezogenen Vermittlung einnehmen sollte.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

How useful is written error correction for advanced learners of language for academic purposes? We summarize previous research on written corrective feedback and report on a study with advanced learners of German for acdemic purposes. Errors in drafts and revised versions of a text were corrected using indirect error correction. The students also wrote a new text on a different topic. The texts were evaluated using quantitative and qualitative approaches. Results of the experimental group show improved linguistic accuracy in the revised versions but no significant improvement in the new text compared to the control group. Results are discussed in the context of written corrective feedback in language courses for academic purposes. It is also discussed whether corrective feedback can be aligned with the aims of such courses.

English
Uncontrolled Keywords: Fehlerkorrektur, fortgeschrittene Lernende, Schreiben, Überarbeitung von Texten, studienvorbereitender Deutschunterricht, studienbegleitender Deutschunterricht; error correction, advanced learners, writing, text revision, supplementary German language courses in higher/tertiary education
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129081
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:12
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12908
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item