TU Darmstadt / ULB / TUprints

Modularer studienbegleitender Deutschunterricht zur Vorbereitung auf Studium und Praktikum in Deutschland am Beispiel der German-Jordanian University in Amman, Jordanien

de Jong, Michael (2023)
Modularer studienbegleitender Deutschunterricht zur Vorbereitung auf Studium und Praktikum in Deutschland am Beispiel der German-Jordanian University in Amman, Jordanien.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2015, 20 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012903
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2465-de jong.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (971kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Modularer studienbegleitender Deutschunterricht zur Vorbereitung auf Studium und Praktikum in Deutschland am Beispiel der German-Jordanian University in Amman, Jordanien
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2015
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 20
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012903
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die German-Jordanian University (GJU) ist eine staatliche Hochschule in Amman, Jordanien, die durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) und den Deutschen Akademischen Austauschdienst (DAAD) gefördert wird. Gegründet im Jahr 2005, ist es noch eine sehr junge Universität. Ihr Alleinstellungsmerkmal ist das verpflichtende vierte Studienjahr in Deutschland, in dem jeder Studierende1 ein Semester an einer deutschen Partnerhochschule und ein weiteres in einem Praktikum verbringt. In den ersten drei Jahren ihres Studiums müssen alle Studierenden sechs Stufen Deutsch in einem maßgeschneiderten Programm des German Language Centers absolvieren. Der vorliegende Artikel skizziert die Strukturen des Zentrums, beschreibt den modulbasierten Deutschunterricht und diskutiert die Herausforderungen eines der größten German Language Center weltweit.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The German-Jordanian University (GJU) is a public institution of higher education located in Amman, Jordan, funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF) and the German Academic Exchange Service (DAAD). Founded in 2005, it is still a very young university. Its unique selling proposition is the compulsory 4th year in Germany, during which every student spends one semester at a partner university and a second semester doing an internship. In the first three years of their studies, all students have to pass six levels of German in a tailor-made program provided by the German Language Center. This article outlines the structure of the center, describes the module-based German language tuition and discusses the challenges faced by one of the biggest German Language Centers in the world.

English
Uncontrolled Keywords: German-Jordanian University, German Language Center, Strukturen eines Sprachenzentrums, Rekrutierung von Lehrkräften, modulbasierter Deutschunterricht, Fachsprache, Materialentwicklung; organizational structures of a language center, recruitment of teaching staff, module-based teaching of German, languages for special purposes, development of materials
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129038
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:28
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12903
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item