TU Darmstadt / ULB / TUprints

Stimulating cognitive skills development in a German language class and language performance

Crkvenčić, Ankica (2023)
Stimulating cognitive skills development in a German language class and language performance.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2014, 19 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012860
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2304-crkvenčić.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Stimulating cognitive skills development in a German language class and language performance
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2014
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 19
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012860
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Modern society requires new competences, among which are problem solving and critical thinking. Apart from specific knowledge and skills, new teaching concepts include the instruction in thinking skills in all curriculum areas. The goal of this research was establishing if and to what extent enabling students to master inductive strategies in learning German as a foreign language, which surpasses the specifics of the profession, would improve the students' language competency in the domains of reading comprehension, vocabulary and grammar, as well as their intelligence. The results confirm that stimulating cognitive skills and inductive reasoning significantly improves the students' language competency, and that this is a result of the students' training in solving the same problem under different conditions and circumstances, in other words, a result of mastering the problem-solving method.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In der heutigen Informationsgesellschaft wird die Fähigkeit zum selbstständigen Herangehen an Probleme immer stärker erwartet. Neue Bildungskonzepte fordern daher neben dem fachspezifischen Wissen auch die Vermittlung von kognitiven Fertigkeiten in allen Ausbildungsbereichen. Diese Untersuchung geht der Frage nach, ob und in welchem Ausmaß ein DaF-Unterricht, der auf die Vermittlung von induktiven Strategien und das Entdecken von Gesetzmäßigkeiten abzielt, sein fachspezifisches Ziel – kommunikative Kompetenz – erreichen und die kognitive Fähigkeit der Lernenden verbessern kann. Die Ergebnisse der Untersuchung bestätigen, dass die Förderung des induktiven Denkens zugleich mit und durch den Unterricht statistisch signifikant größere sprachliche Leistung im Bereich Leseverstehen, Grammatik und Wortschatz zur Folge hat und dass sie auf der Anwendung der induktiven Strategien beruht

German
Uncontrolled Keywords: Cognitive skills, German as a foreign language, grammar, inductive strategies, inductive reasoning, language competency, language learning outcomes, reading comprehension
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-128607
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:29
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12860
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item