TU Darmstadt / ULB / TUprints

Englischlehrerinnen und Englischlehrer mit Migrationshintergrund und der interkulturelle Englischunterricht - Ein verborgenes Potential?

Djemai-Runkel, Soumaya (2023)
Englischlehrerinnen und Englischlehrer mit Migrationshintergrund und der interkulturelle Englischunterricht - Ein verborgenes Potential?
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2014, 19 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012859
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2303-djemai- runkel.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (957kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Englischlehrerinnen und Englischlehrer mit Migrationshintergrund und der interkulturelle Englischunterricht - Ein verborgenes Potential?
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2014
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 19
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012859
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Ein dem Englischunterricht immanentes Ziel ist die Auseinandersetzung mit interkulturellen Themen und die Förderung der interkulturellen Kompetenz. Dieses kann jedoch nur effektiv gelingen, wenn EnglischlehrerInnen ihrerseits interkulturellen Themen einen hohen Stellenwert zusprechen und diese sensibel und authentisch vermitteln können. Insbesondere EnglischlehrerInnen mit Migrationshintergrund scheinen aufgrund ihrer oftmals langjährigen und intensiven Erfahrungen mit kultureller Heterogenität prädestiniert für diese Aufgabe zu sein. Der vorliegende Aufsatz stellt erste, vorläufige Ergebnisse einer Einzelfallstudie zum Einfluss des Migrationshintergrunds auf den interkulturellen Englischunterricht dar.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Dealing with intercultural topics and thus enhancing intercultural communicative competence is one of the main goals in foreign language learning and teaching. This goal can only be achieved if English teachers themselves give a high significance to intercultural issues and deal with these subjects in a sensitive and authentic way. Above all, English teachers with migration background seem to be predestined for this task because of their long and complex experiences with cultural heterogeneity. This article presents first results of a case study that deals with the influence of the migration background of an English teacher on intercultural learning in the EFL classroom.

English
Uncontrolled Keywords: Englischunterricht, interkulturelle Kompetenz, Intercultural Communicative Competence, Migrationshintergrund, Interviewleitfaden
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-128594
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:29
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12859
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item