TU Darmstadt / ULB / TUprints

It takes more than two for this tango: Moving beyond the self/other-binary in teaching about culture in the global EFL-classroom

Blell, Gabriele ; Doff, Sabine (2023)
It takes more than two for this tango: Moving beyond the self/other-binary in teaching about culture in the global EFL-classroom.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2014, 19 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012781
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2295-blell.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: It takes more than two for this tango: Moving beyond the self/other-binary in teaching about culture in the global EFL-classroom
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2014
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 19
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012781
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Bis dato haben Prozesse der Globalisierung und damit einhergehende (beispielsweise kulturwissenschaftliche) Theoriekonzepte nur oberflächlich Eingang in den Englischunterricht gefunden – wenn überhaupt. Dies führt dazu, dass das Lehren und Lernen über Kultur in diesem Fach häufig weder mit der einschlägigen Lebenserfahrung der Lernenden noch mit dem Wissensstand in zentralen Bezugsdisziplinen korrespondiert. In diesem Beitrag wird argumentiert, dass das Lehren und Lernen über Kultur grundlegend überdacht werden muss, um die Lücke zwischen Klassenzimmer und (Lebens-)Wirklichkeit in einer globalisierten Welt zu schließen. Aus diesem Grund wird zunächst diskutiert, wie es aus Sicht linguistischer, kultur- und literaturwissenschaftlicher Theorieperspektive gelingen kann, kulturelle Konzepte des „Anderen“ bzw. „Fremden“ konstruktiv weiter zu entwickeln. Anschließend werden Implikationen diskutiert, die sich daraus für das Lernen und Lehren über Kultur im Englischunterricht ergeben; Prozesse transkulturellen Lernens und Lehrens werden in diesem Zusammenhang definiert und kritisch analysiert. Abschließend wird ein überarbeitetes und erweitertes Modell inter- bzw. transkulturellen Lernens eingeführt und angewendet, das auf dem einflussreichen Modell interkultureller Kompetenz von Michael Byram (1997) basiert.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Processes of globalization and related theoretical concepts – for example, in cultural studies – have so far had little influence on the teaching of culture in the EFL-classroom. Thus, the teaching of culture in the language classroom often matches neither the learners’ experience nor the state of knowledge in key referential disciplines. It will be argued that, in order to close the gap between teaching about culture inside and outside the global EFL-classroom, rethinking how we teach about culture is of utmost importance. Therefore, movement beyond the cultural conceptions of the ‘other’ or the ‘different’ will first be discussed from the perspective of linguistic, cultural and literary theories. Secondly, some emerging implications of the teaching and learning about culture in EFL will be discussed. Transcultural teaching and learning processes (processes going beyond the ‘other’) will then be defined and critically analysed. Finally, the paper introduces and applies an extended and revised model of intercultural/transcultural learning based on Byram’s influential model of intercultural communication (1997).

English
Uncontrolled Keywords: Kultur, Literatur, Englischunterricht, interkulturelles Lernen, transkulturelles Lernen, Globalisierung; culture, literature, EFL, intercultural learning, transcultural learning, globalization
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-127813
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:29
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12781
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item