TU Darmstadt / ULB / TUprints

Successful learning in L3 German through CLIL? Findings from a study of the oral production of Swedish pupils in lower secondary school

Johansson, Karmen Terlević (2023)
Successful learning in L3 German through CLIL? Findings from a study of the oral production of Swedish pupils in lower secondary school.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2013, 18 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012713
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2325-johansson.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Successful learning in L3 German through CLIL? Findings from a study of the oral production of Swedish pupils in lower secondary school
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2013
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 18
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012713
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

This article presents findings from an empirical study of oral production in German as a second foreign language (L3 German). It is based on the oral productions of 24 L1 Swedish pupils attending lower secondary school and compares the productions of CLIL learners to non-CLIL learners and German native speakers; its main objective is to investigate whether the CLIL approach has a positive impact on oral L3. The analyses focus on the size and frequency of the productive vocabulary as well as on the employment of communicative strategies.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Dieser Artikel stellt die Ergebnisse einer empirischen Untersuchung zur mündlichen Produktion in Deutsch als zweiter Fremdsprache (L3 Deutsch) vor. Die Studie basiert auf mündlichen Testleistungen von 24 L1-schwedischsprachigen SchülerInnen in den Jahrgangsstufen 8-9, und es werden somit mündliche Äußerungen von CLIL-SchülerInnen mit solchen von Kontrollschülern ohne CLIL-Unterricht sowie mit solchen von L1-deutschsprachigen SchülerInnen verglichen. Das hauptsächliche Ziel ist, der Frage nachzugehen, ob CLIL eine positive Wirkung auf die mündliche L3 hat. Für diesen Zweck werden u.a. der Umfang und die Frequenz des Vokabulars sowie der Gebrauch von Kommunikationsstrategien analysiert.

German
Uncontrolled Keywords: CLIL, L1, L2, L3, oral L3 German, productive vocabulary, communication strategies
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-127139
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:30
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12713
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item