TU Darmstadt / ULB / TUprints

Einführung

Haataja, Kim (2023)
Einführung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2013, 18 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012712
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2324-haataja.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (979kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Einführung
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2013
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 18
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012712
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Bildungsansatz des integrierten Sprachen- und Fachlernens (Content and Language Integrated Learning (CLIL)) gilt mitunter als Paradebeispiel für einen schulisch-institutionellen Wissens- und Fertigkeitserwerb, bei dem sich formelle und inbzw. non-formelle Lern- und Erwerbswege synergetisch verknüpfen. Ausgehend von der Positionierung des Bildungsansatzes in den gegenwärtigen Entwicklungsstrategien und Implementierungsprogrammen der gesamteuropäischen Sprachenbildungspolitik werden im vorliegenden Einführungsartikel inhaltliche und terminologische Aspekte des CLIL allgemein besprochen und anschließend kontextrelevante Ergebnisse aus bisherigen Erhebungsstudien und Entwicklungsprojekten zum integrierten Sprachenund Fachlernen auf Deutsch (CLILiG) vorgestellt. Vor diesem Hintergrund werden dann sechs Schwerpunktbeiträge zum Thema eingeführt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

From time to time, the educational approach of Content and Language Integrated Learning (CLIL) is referred to as a prime example for the acquisition of knowledge and skills in institutional settings, allowing for a synergetic fusion between formal and in- /non-formal learning. Starting from the position of the CLIL-approach in the current development strategies and implementation programmes of the pan-European language education policies, the following introductory chapter discusses aspects of content and terminology in CLIL in general and then sheds light on relevant results from survey studies and development projects carried out on Content and Language Integrated Learning in German (CLILiG) so far. Finally, and against this background, six articles on various aspects around CLIL(iG) will be introduced.

English
Uncontrolled Keywords: CLIL, CLILiG, formelles und informelles (Sprachen-)Lernen, integriertes Lernen von (Fremd-)Sprachen und (Sach-)Fachinhalten, europäische Sprachenbildungspolitik, Deutsch als Fremdsprache (DaF), Deutsch als Zweitsprache (DaZ)
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-127121
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 19 Sep 2023 18:01
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12712
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item