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Erhalt oder Verlust der schwachen Sprache in bilingualen Familien?

Lippert, Susanne (2023)
Erhalt oder Verlust der schwachen Sprache in bilingualen Familien?
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2013, 18 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012703
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Erhalt oder Verlust der schwachen Sprache in bilingualen Familien?
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2013
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 18
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012703
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Warum ist es in einem einsprachigen Umfeld so schwer, Kinder zur aktiven Zweisprachigkeit zu erziehen, wenn man die Methode „one person – one language“ benutzt? Das hier kurz vorgestellte Rom-Projekt geht dieser Frage nach; es beschreibt den Prozess der Assimilation an die starke Sprache, die Sprachumstellung, bei zehn italienisch-deutschen Familien in Rom. Vor dem Hintergrund der gängigen Thesen zum bilingualen Spracherwerb mit der Methode „one person – one language“ dokumentiert das Rom-Projekt den realen Sprachstand in diesen Familien im Abstand von fünf Jahren zweimal, wobei eine Diskrepanz zwischen Theorie und Praxis sichtbar wird. Einige Faktoren, die den Sprachumstellungsprozess zur starken Sprache und die mehr oder weniger erfolgreiche zweisprachige Erziehung beeinflussen, werden herausgearbeitet.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In real life situations there are many difficulties in raising children bilingually in a monolingual community, especially when using the “one person – one language” approach; nonetheless modern theory on language acquisition often suggests that bilingual education should be ʽchild´s playʼ. This article is a short presentation of my Ph.D. thesis, which analyses the process of language shift in ten bilingual Italo-German families in Rome. Against the background of current theories about bilingual language education, the actual language situation in these families was reviewed twice in five years, thereby documenting the contradictions between theory and practice. Several factors influencing the process of linguistic adaptation to the dominant language and the more or less successful bilingual education have been identified and are shortly described here.

English
Uncontrolled Keywords: Zweisprachigkeit, simultaner bilingualer Erstspracherwerb, Methode „one person – one language“, Sprachumstellung, Assimilation
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-127036
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:30
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12703
PPN:
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