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Ausspracheabweichungen chinesischer Deutschlerner und ihre kommunikative Relevanz

Richter, Regina (2023)
Ausspracheabweichungen chinesischer Deutschlerner und ihre kommunikative Relevanz.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2011, 16 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012357
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Ausspracheabweichungen chinesischer Deutschlerner und ihre kommunikative Relevanz
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2011
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 16
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012357
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Untersuchungen zur kommunikativen Relevanz von Ausspracheabweichungen belegen, dass suprasegmentale Abweichungen die Verständlichkeit von Sprecheräußerungen in der Regel stärker beeinträchtigen als segmentale Abweichungen. Der Beitrag verdeutlicht anhand von Sprechbeispielen chinesischer Studierender den kommunikativen Stellenwert prosodischer Abweichungen und plädiert dafür, die Schulung phonetischer Fertigkeiten verstärkt an deren kommunikativer Relevanz auszurichten. Abschließend formuliert er konkrete didaktische Empfehlungen für den Ausspracheunterricht mit chinesischen Deutschlernern.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Studies focused on the communicative relevance of deviations in pronunciation show that supra-segmental deviation generally affects the comprehensibility of speaker utterances to a greater extent than segmental deviation. This paper illustrates the communicative significance of prosodic deviation using speech utterances by Chinese students of German, and advocates that the training of phonetic skills be aligned more closely with their communicative function. It concludes by providing concrete didactic recommendations for teaching pronunciation to Chinese learners of German.

English
Uncontrolled Keywords: Ausspracheschulung, Ausspracheabweichungen, Phonologie, Kontrastive Phonetik, Prosodie, kommunikative Relevanz
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-123572
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:10
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12357
PPN:
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