TU Darmstadt / ULB / TUprints

Kulturen der Großstadt als Ausgangspunkt für sprachlich-kulturelle Diversität in Gesellschaft und Schule – Annäherungen an eine transkulturelle Deutschdidaktik

Wildemann, Anja (2023)
Kulturen der Großstadt als Ausgangspunkt für sprachlich-kulturelle Diversität in Gesellschaft und Schule – Annäherungen an eine transkulturelle Deutschdidaktik.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2011, 16 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012331
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2414-wildemann.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (873kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Kulturen der Großstadt als Ausgangspunkt für sprachlich-kulturelle Diversität in Gesellschaft und Schule – Annäherungen an eine transkulturelle Deutschdidaktik
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2011
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 16
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012331
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Durch nationale und internationale Migrationsbewegungen – vor allem hin zu den urbanen Zentren – verändern sich sprachliche und kulturelle Ausdrucksformen innerhalb von Gesellschaften, Gruppen und Einzelpersonen so maßgeblich, dass die einst umrissenen Grenzen zunehmend durchlässig werden. Ein Beispiel für die weitreichende Wirkung multilingualer Großstadtphänomene ist die Kiez-Sprache. Ihre Erscheinungsformen lassen sich nicht nur über die Großstadt hinaus beobachten, sondern führen zudem zu literarischen Ästhetisierungsformen, wie am Beispiel der Kanak Sprak zu sehen ist. Transkulturalität und gelebte Mehrsprachigkeit können von der inländischen Deutschdidaktik nicht länger unbeachtet bleiben. In dem Beitrag wird zunächst ein Transkulturalitätsbegriff vor dem Hintergrund von Migration und Mehrsprachigkeit in Bezug zu jugendsprachlichen Erscheinungsformen in den Großstädten und literarischen Umsetzungen entworfen, um anschließend ein Modell einer transkulturellen Deutschdidaktik zu etablieren.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Due to national and international migration – mainly away from the country and towards urban centres – linguistic expressions and cultural habits are continuously changing in our society. This development clearly leads to increased linguistic and cultural overlap. One example illustrating this “multilingual metropolis phenomenon” is the neighbourhood language. Its forms of appearance can not only be encountered in larger cities and beyond; it also leads to literary changes and the development of special aesthetic genres such as the “Kanak Sprak”. In this context it is obvious that transculturality and everyday multilingualism can no longer be ignored by didactics of German as the first language. Against the background of metropolitan youth language in multilingual and multicultural settings and its literary realization, the following contribution will first focus on the term „transculturality‟. Subsequently a model for a transcultural German didactics will be established.

English
Uncontrolled Keywords: Transkulturalität, Kiez-Sprache, Ethnolekte, Jugendsprache, Kultur der Vielfalt, transkulturelle Deutschdidaktik
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-123312
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12331
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item