TU Darmstadt / ULB / TUprints

Fragen und Entscheidungen bezüglich der Datenerhebung in einer Studie zur Erforschung kulturbezogener Lernprozesse

Rüger, Antje (2023)
Fragen und Entscheidungen bezüglich der Datenerhebung in einer Studie zur Erforschung kulturbezogener Lernprozesse.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2010, 15 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012313
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2434-rüger.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fragen und Entscheidungen bezüglich der Datenerhebung in einer Studie zur Erforschung kulturbezogener Lernprozesse
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2010
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 15
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012313
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In diesem Beitrag werden am Beispiel eines Dissertationsprojektes, das seit Ende 2006 am Herder-Institut der Universität Leipzig durchgeführt wird, einige Gedanken und Entscheidungen bezüglich der Datenerhebung mit dem Ziel der Erforschung kulturbezogener Lernprozesse im Kontext der Deutschlehrerausbildung an einer kolumbianischen Universität dargelegt. Zunächst werden einige Aspekte des Untersuchungskontexts beschrieben. Im zweiten Teil wird die Forschungsfrage hergeleitet, wobei theoretische Grundannahmen mit Überlegungen zur praktischen Durchführbarkeit in Verbindung gebracht werden. Der dritte Teil des Beitrags beschäftigt sich mit den inhaltlichen und methodologischen Entscheidungen, die im Verlauf der Datenerhebung getroffen wurden.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This paper discusses some reflections and decisions made during data collection as part of a dissertation project conducted since 2006 at the Herder Institute of the University of Leipzig. The aim of this project is to explore culture-related learning processes in the context of German teacher training at a Colombian university. First, some aspects of the research context are described. The second part focuses on the research question by relating theoretical assumptions and considerations on the practical viability of this study. The paper concludes with an illustration of the content-related and methodological decisions taken during the data collection process.

English
Uncontrolled Keywords: Datenerhebung, kulturbezogene Lernprozesse, Lernplattform
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-123136
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:36
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12313
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item