TU Darmstadt / ULB / TUprints

„Ich bin stolz ein Deutscher zu sein“. Kulturbezogene Sinnbildungsprozesse bei Lernern des Deutschen als Fremdsprache

Altmayer, Claus ; Scharl, Katharina (2023)
„Ich bin stolz ein Deutscher zu sein“. Kulturbezogene Sinnbildungsprozesse bei Lernern des Deutschen als Fremdsprache.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2010, 15 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012311
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2432-altmayer.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (889kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: „Ich bin stolz ein Deutscher zu sein“. Kulturbezogene Sinnbildungsprozesse bei Lernern des Deutschen als Fremdsprache
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2010
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 15
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012311
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Beitrag beschreibt und diskutiert das Forschungsdesign und die Ergebnisse einer Pilotstudie zur empirischen Erforschung kulturbezogener Sinnbildungsprozesse von Lernern des Deutschen als Fremdsprache, die am Herder-Institut der Universität Leipzig durchgeführt wurde. Das besondere Augenmerk gilt dabei dem im Rahmen der Studie entwickelten sequenziellen Verfahren der Auswertung der erhobenen qualitativen Daten, das ausführlich beschrieben und begründet wird.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The paper describes und discusses the research design and the results of a pilot project which has been carried out at the Herder Institute of the University of Leipzig and in which the question was addressed how learners of German as a foreign language create meaning in dealing with German ‘texts’. Special attention is given to the method of analyzing the qualitative empirical data which is explained in detail.

English
Uncontrolled Keywords: close reading, Datenauswertung, Deutungsprozess, kognitive Schemata, kulturelle Muster, Sequenzanalyse, Sinnzuschreibung, Verstehensprozess, Wissensstrukturen
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-123118
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:36
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12311
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item