TU Darmstadt / ULB / TUprints

Interkulturelles Lehren und Lernen in der Unterrichtspraxis DaF: Grenzüberschreitung oder Hürdenlauf?

Röttger, Evelyn (2023)
Interkulturelles Lehren und Lernen in der Unterrichtspraxis DaF: Grenzüberschreitung oder Hürdenlauf?
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2010, 15 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012309
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2430-röttger.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (889kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Interkulturelles Lehren und Lernen in der Unterrichtspraxis DaF: Grenzüberschreitung oder Hürdenlauf?
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2010
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 15
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012309
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

. In dem Artikel wird die jüngste Kritik am interkulturellen Ansatz in der Fremdsprachendidaktik diskutiert. Es wird gezeigt, dass neuere Konzepte für das kombinierte Kultur- und Sprachenlernen keine Lösung der Probleme bieten, solange Untersuchungen zur Praxis des (inter)kulturellen Lehrens und Lernens im Unterricht des Deutschen als Fremdsprache fehlen. Am Beispiel des DaF-Unterrichts in Griechenland wird in fünf Thesen gezeigt, dass sprach- und kulturbezogenes Lehren und Lernen die Berücksichtigung spezifischer Rahmenbedingungen, die konsequente Durchführung von Fortbildungen und die Entwicklung adäquaten Materials erfordert.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The article discusses recent criticism of intercultural language learning. It will be shown that new concepts for combining language and culture learning cannot be successful as long as they are developed without investigating (inter)cultural teaching and learning in practice. Using the example of German as a foreign language in Greece the author demonstrates in five theses that teaching language and culture requires giving attention to specific conditions of learning as well as to teacher training and the development of adequate materials.

English
Uncontrolled Keywords: Deutungsunterschiede, interkulturelles Lernen, interkulturelle Lehrwerke, Kulturvergleich, Triangulation
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-123099
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:36
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12309
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item