TU Darmstadt / ULB / TUprints

Die Vorkurse Deutsch in Bayern: Ein Konzept zur Sprachförderung von Kindern mit Migrationshintergrund an der Schnittstelle Kindergarten – Grundschule

Hochholzer, Rupert (2023)
Die Vorkurse Deutsch in Bayern: Ein Konzept zur Sprachförderung von Kindern mit Migrationshintergrund an der Schnittstelle Kindergarten – Grundschule.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2009, 14 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012283
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2491-hochholzer.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (832kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Die Vorkurse Deutsch in Bayern: Ein Konzept zur Sprachförderung von Kindern mit Migrationshintergrund an der Schnittstelle Kindergarten – Grundschule
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2009
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 14
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012283
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Seit mehreren Jahren gibt es in Bayern ein flächendeckendes Angebot an Sprachförderkursen für Kinder mit Migrationshintergrund, das in Kooperation von Kindergarten und Grundschule durchgeführt wird. Im Beitrag wird zunächst die Konzeption der so genannten Vorkurse Deutsch beschrieben. Anschließend wird von der Tätigkeit eines Arbeitskreises im Raum Regensburg berichtet, der Fortbildungen für Kursleitende der Vorkurse konzipiert hat. Aus den bisher gewonnenen Erfahrungen mit den Vorkursen resultieren die abschließenden Thesen zur Weiterentwicklung dieses Angebotes.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Several years ago, a preschool program was introduced across Bavaria for children with foreign cultural and linguistic backgrounds. It aims at supporting the early acquisition of the German language, and it largely depends on the cooperation between kindergartens and primary schools. This article first deals with the conceptual design of these so-called Vorkurse Deutsch.. It also supplies insights into the work of a research group in Regensburg that has designed a further training program for those who implement the Vorkurse. The article concludes with statements concerning the future development of these preschool courses, based on the experience gained so far.

English
Uncontrolled Keywords: Sprachförderung Deutsch, Kindergarten, Grundschule
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-122838
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12283
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item