TU Darmstadt / ULB / TUprints

Citizenship Testing and Linguistic Integration in Australia and German

Möllering, Martina (2023)
Citizenship Testing and Linguistic Integration in Australia and German.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2009, 14 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012281
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2488-möllering.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (899kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Citizenship Testing and Linguistic Integration in Australia and German
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2009
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 14
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012281
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

This contribution is concerned with German as a Second Language in the context of testing for citizenship requirements. The changes to German citizenship and immigration laws and the introduction of integration courses and citizenship testing in Germany are discussed and compared to the situation in Australia, a country of immigration par excellence. The importance of language in the context of citizenship testing in both countries is critically discussed and linked to an examination of a concept of “integration” that does not seem mutually inclusive, but rather assumes linguistic integration on the part of the immigrant aspiring to citizenship rights.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Welche Rolle die Sprachbeherrschung, und damit auch die Messung und Bewertung des Sprachstandes sowie der Erwerb von sprachlichen Kompetenzen migrationspolitisch spielen, untersucht dieser Beitrag. Erläutert und diskutiert werden die neueren Entwicklungen der Einwanderungsgesetzgebung in Deutschland und die Funktionen der Orientierungs- und Integrationskurse dabei. Ein Vergleich mit der Situation in Australien, als klassischem Einwanderungsland, und eine kritische Evaluation von Integrationskonzepten im Lichte der Einwanderungspolitik beschließen diesen Beitrag.

English
Uncontrolled Keywords: Language testing, citizenship testing, language competence, Australia, Germany, German as a second language, English as a second language
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-122811
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:36
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12281
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item