TU Darmstadt / ULB / TUprints

Lesestrategien zur Ermittlung der Textkohärenz in fremdsprachigen Texten

Foschi Albert, Marina (2023)
Lesestrategien zur Ermittlung der Textkohärenz in fremdsprachigen Texten.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2012, 17 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012080
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2382-foschi albert.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Lesestrategien zur Ermittlung der Textkohärenz in fremdsprachigen Texten
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2012
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 17
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012080
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Aus zentralen Ergebnissen der kognitiven Text- und Leseforschung hervorgehend, werden in diesem Beitrag grammatische Grundkenntnisse und die Unterstreichung formaler Textkohärenz im Text als Strategien zur progressiven Sinnentnahme vorgestellt. Das Wissen darüber, welche sprachliche Ausdrücke im Text auf welche Weise referentiell gebraucht werden, kann die Text- und Lesekompetenz bei erwachsenen Lernern wesentlich erhöhen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Based on the main results of cognitive-oriented research on text and reading this paper illustrates how some fundamental grammar competences, combined with the underlining of formal text-coherence patterns can be seen and used as reading strategies, enabling the reader to progressively grasp the meanings of a text. By knowing the typology of verbal means used to express referentiality, adult learners of a foreign language can considerably enhance their ability to comprehend the way in which a text is organized, thus accelerating their competence in reading and comprehension.

English
Uncontrolled Keywords: Leseverstehen, Sprachbewusstsein, Textkompetenz, Lesekompetenz
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-120801
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:41
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12080
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item